Dražba spolu so zohrávkou sú dva piliere, na ktorých je postavený bridž. Ak by sa hociktorý
Z toho plynie jediné – venujte pilovaniu dražby mimoriadnu pozornosť. Už pri nej sa pri ináč rovnocenných súperoch
Dôležitosť dražby dokazuje i to, že od čias Elyho Culbertsona, ktorý ju položil doslova na vedecké základy, sa jej ďalej venovalo a venuje veľa teoretikov. Výsledkom ich snaženia je množstvo dražobných systémov, viac alebo menej komplikovaných, ale
Teda aký systém?
Vyspelí hráči si zvyčajne zvolia z "bohatej ponuky" ten, ktorý čo najviac odpovedá ich naturelu. Tieto riadky sú však určené pre začiatočníkov a preto pre nich bude najvhodnejší taký, ktorý je prirodzený a pokiaľ možno čo najjednoduchší.
Navrhnúť ho pred rokmi by nebolo celkom jednoduché, ale dnes
Tieto kritéria v súčasnosti spÍňa systém SAYC, ktorý je akýmsi spoločným jazykom na internete. Odporúčam preto začiatočníkom začať
Preto i základné princípy dražby, ktoré sú popisované
Otvorenie
Hráč, ktorý rozdal karty má právo ako prvý otvoriť dražbu a preto sa
Preto prvé čo musíte urobiť vo chvíli, keď si usporiadate karty do vejára je zvážiť si svoje možnosti, obrazne povedané musíte si spočítať kapitál, ktorý máte k dispozícii. A tým je kolekcia kariet vo vašej ruke. Bankovkami v nej sú esá (päťtisíckorunáčky), králi (tisícky), dámy (päťstovky) a dolníci (stovky). Ostatné karty sú iba v nižších hodnotách, ale úplne bezcenné nie sú. Také desiatky (desaťkorunáčky) i menšie sa v hlavne v záverečnej fáze hry tiež zvyknú hodiť.
Ale ako objektívne zhodnotiť silu ruky a ako spočítať svoj kapitál? Je samozrejmé, že centrálnou menou nebudú koruny, eurá a ani doláre. Celý bridžový svet sa dohodol, že základnou menou budú body, ktoré závisia od počtu figúr a ich hierarchie.
|
Teda prvou činnosťou otvárateľa, ktorú musí urobiť, je zrátať si svoje body!
Ľahko si spočítate, že v celom rozdaní je dohromady 40 bodov, takže na jedného hráča pripadá
Na otvorenie dražby je treba min. 12 bodov! |
Pokiaľ nemáte na ruke aspoň 12 bodov, dáte to najavo hláškou: PAS. Tou oznamujete partnerovi, že nemáte dosť bodov na otvorenie dražby. To však neznamená, že ste
Ak ste si však narátali min. 12 bodov je žiaduce to oznámiť tak, aby sa partner spolu
|
Všeobecne platí zásada, že ukázanie svojej najdlhšej farby by malo byť vašou prvou informáciou. Ak teda máte niektorú dlhú farbu zadražte ju (jedna pika, jedno srdce, jedno káro, jeden tref).
Zapamätajte si, že:
|
Ak nemáte dlhú drahú farbu, zvyčajne otvoríte dražbu vo farbe lacnej.
|
To znamená, že absolútnu prioritu má dlhá drahá farba. Ak ju nemáte (najviac štyri karty
Beztromfové otvorenia sú určené pre vyvážené ruky bez dlhej farby (4333 a 4432); výnimočne sa pripúšťa
Tieto hlášky sa využívajú iba
|
Beztromfové ruky, ktoré sú mimo uvedených bodových rozpätí
1 so štyrmi kárami ev. i s obomi lacnými štvorkami
1 so štyrmi i tromi trefami a s max. tromi kárami!
Doteraz uvádzané otvorenia sa týkajú všetkých rúk, ktorých sila sa pohybuje
A aby boli všetky možnosti vyčerpané, hlášky vo farbe 2 kára a vyššie sú naopak rezervované pre veľmi slabé ruky
Tieto otvorenia sa nazývajú preventívne (bloky) a ich hlavným cieľom je zťažiť súperom vzájomné dorozumenie tým, že im odrežú časť dražobného priestoru. Na druhej strane predstavujú
Stručný prehľad preventívnych otvorení:
|
Keď sa partner prvýkrát dostáva k slovu už vie, že jeho spoluhráč (ak otvoril aktívne dražbu na
Na kladnú odpoveď partnera je treba min. 6 bodov! |
Na prvú odpoveď stačí partnerovi už iba polovica bodov potrebných na otvorenie.
Vstúpiť aktívne do dražby znamená, že zvolí takú hlášku, ktorá upriami pozornosť otvárateľa na niektorý
Mám zhodu vo farbe otvorenia?
O zhode hovoríme, keď na linke je aspoň osem kariet vo farbe otvorenia.
– v drahej farbe iba tri karty
– v kárach štyri karty
– v trefoch päť kariet.
|
Ak zhodu máme je to vždy veľmi priaznivá zpráva. Sila na linke tým praktický narastie a je väčšia ako odpovedá súčtu bodov za vysoké honéry. Dôležitú úlohu
Ak má partner zhodu (podporu) vo farbe otvorenia, zvýši ju:
– na 2. stupeň 6 - 10 b. (spolu s distribučnými)
– na 3. stupeň 11- 12 b. (spolu s distribučnými)
– na 4. stupeň min. 13 b. (spolu s distribučnými).
DÔLEŽITÁ VÝNIMKA: Ak bolo otvorenie v lacnej farbe, partner ju nezvýši (nepodporí)
A ak nemám zhodu vo farbe otvorenia?
Potom v prvom rade je treba ukázať svoju najdlhšiu farbu – ak nemá dlhú stačí
Nie je problém ak je tak možné urobiť ešte na
Prvá odpoveď na |
Ak má ruka až dve dlhé farby (min. 5 + min. 5) platia už známe zásady (dlhšia
Ak však má ruka dve štvorfarby ukáže sa najbližšia
S rukou v rozpätí 6-10 bodov (bez zhody) partner na základe uvedených zásad môže zahlásiť:
– ak to nie je možné, potom má
Nižšie uvádzam prehľad reakcií partnera so zhodou i bez nej:
PRVÉ ODPOVEDE PARTNERA po otvoreniach vo farbe na 1. stupni | |||||||||||||
|
|
Pozrite si napr. reakcie partnera po otvorení JEDNO KÁRO:
xxx Qxx xxx Kxxx | PAS | slabosť, iba 5 b. |
Kxxxx Qxxx xx Ax | 1 | najdlhšia farba |
Jxx AQx xx Qxxxx | 1BT | trefy nie je možné dražiť (menej ako 11 b.) |
Kxx AQx xx AQxxx | 2 | tu už je možné trefy ukázať (od 11 b.) |
AQxx Jxxx xx Axx | 1 | z dvoch drahých štvorfarieb sa draží lacnejšia |
KJxx xxx Kxxx Qx | 1 | aj s károvou zhodou (kára ev. uzhodní neskôr) |
Jxxxx KQxxx Kx x | 1 | dve dlhé farby s rovnakou dÍžkou (vždy drahšia!) |
Axx KQJxxx AKx x | 2 | skok v novej farbe – veľmi silná ruka od 16 b. |
Keď obaja spoluhráči v prvom kole aktívne dražili a dostanú sa druhýkrát
Ak je otvárateľ bez rezervy v sile (zvyčajne 12-14 b.), môže odpasovať prvú odpoveď partnera iba ak bola nepríkazná! Je to iba
– ak zvýšil farbu otvorenia
– ak zahlásil jeden bez tromfov.
Je tomu tak preto, že uvedené hlášky sú limitované (poznáme ich dolnú
Iná je situácia pri odpovedi vo farbe, kde hornú hranicu sily nepoznáme. A preto platí pravidlo:
Uvedené pravidlo nemusí otvárateľ rešpektovať iba v jedinom prípade – ak súper pred ním zadraží inú hlášku ako PAS.
Hláška otvárateľa v 2. kole dražby (rebid) musí obsahovať dve základné informácie:
a) charakteristický prvok distribúcie (zhoda, farba, vyváženosť)
b) sila (minimálna, stredná, maximálna).
Systém to rieši prirodzenými hláškami na rôznych dražobných stupňoch. Konkrétne:
REBIDY V PORADÍ
Tieto (až na jednu výnimku) reprezentujú minimálnu silu – zvyčajne ide o rozpätie sily 12-16 bodov. Sú to hlášky:
zvýšenie farby partnera | zvyčajne so štvorkartovou zhodou (pripočítajte si i distribučné body) |
beztromfová hláška | vyvážená ruka (pripúšťa sa drahšia štvorfarba) |
zvyčajne (min. drahá šesťfarba ev. lacná päťfarba) | |
bočná farba, iba lacnejšia! | min. štvorfarba, zvyčajne až do |
Všetky vyššieuvedené rebidy sú nepríkazné, čo znamená, že so slabou rukou je ich možné odpasovať.
Ako ste si iste všimli, osobitné postavenie medzi hláškami v poradí zaujímajú ruky
REVERZ je rebid vo farbe drahšej od farby otvorenia! Otvárateľ tým deklaruje silnú ruku
REBIDY SKOKOM
Je to typický spôsob ako ukázať rezervu v sile. Už jednoduchý skok vo farbe zaručuje min.
farba partnera | štvorkartová zhoda (i s distribučnými bodmi) |
beztromfová hláška | vyvážené ruky |
farba otvorenia | min. šesťfarba |
bočná lacná farba | min. štvorfarba, od 19 b. (do 18 b. bez skoku!) |
Jednoduché skoky vo farbe (vo farbe partnera i vlastnej, ako
Skok v bočnej farbe drahšej od farby otvorenia zvyčajne deklaruje extrémnu dvojfarebnú ruku typu "min. 6 + 5
Tieto vyvážené otvorenia so silou 15-17 b. (1BT) ev.
Pretože v dražbe je dôležité čo najskôr nájsť žiaducu zhodu 4:4 v drahej farbe, po týchto otvoreniach tento problém rieši tzv. konvencia STAYMAN. Realizuje sa prostredníctvom trefových hlášok. Sila partnera by mala byť
|
|
Partner na základe rebidu otvárateľa zvyčajne reaguje takto:
– so štvorkartovou zhodou v drahej farbe a s minimom (8-9 b.) zvýši ju na 3. stupeň
– so štvorkartovou zhodou v drahej farbe a s rezervou zvýši ju na 4. stupeň
– ak nemá drahú štvorfarbu, potom draži 2BT (8-9 b.) ev. s väčšou silou 3BT
– rovnako si počína (2BT ev. 3BT) ak otvárateľ poprel drahú štvorku hláškou 2.
Ďalšie hlášky vo farbe (okrem Staymana) sú tiež konvenčné (nič nehovoria
Tieto hlášky nazývame TRANSFERY
1BT – 2 | transfer na srdcia | otvárateľ musí zadražiť 2 |
1BT – 2 | transfer na piky | otvárateľ musí zadražiť 2 |
1BT – 2 | transfer na lacnú | otvárateľ musí zadražiť 3 |
Transfery na drahú farbu môžu byť slabé i silné (sú bez bodového obmedzenia); transfer 2 je na hociakú lacnú a zvyčajne ide o slabú ruku (ak má trefy potom povinné 3 odpasuje, ak má kára opraví na
Dražbu po otvorení 1BT uzavrieme hláškami, ktoré patria rukám bez dražiteľnej drahej farby. Sú to sledy:
1BT – 2BT so silou 8-9 b. a bez drahej štvorky (otvárateľ s rezervou dorazí na hru)
1BT – 3BT s min. 10 b. a bez drahej štvorky
Toto najsilnejšie otvorenie si vyžaduje min. 22 bodov. Nezáleží na distribúcii farieb, teda ide
Vzhľadom k skutočnosti, že sila nie je smerom nahor limitovaná (otvárateľ môže uhrať celoherný záväzok iba zo svojich kariet), partner nesmie pasovať!
Partner má k dispozícii tieto odpovede:
2 | konvenčná hláška (neznamená kára), slabosť! |
2 | min. 5 sŕdc a min. 6 b.; príkaz do hry! |
2 | min. 5 pík a min. 6 b.; príkaz do hry! |
2BT | bez dlhej farby a min. 6 b.; príkazné |
3 | min. 5 trefov a min. 6 b.; príkaz do hry! |
3 | min. 5 kár a min. 6 b.; príkaz do hry! |
Silný otvárateľ v druhom kole zahlási svoju dlhú farbu (ev. podporí partnerovu, ak má
Ak v prvom kole partner ukázal negativitu (slabosť, cca do 5 b.),
Ak partner príde druhýkrát k slovu, je na ňom aby situáciu posúdil. Zvyčajne už má dosť informácií aby zvážil na akom stupni ukončiť dražbu a či záväzok má byť vo farbe alebo beztromfový. Najčastejšie sa bude rozhodovať medzi čiastkovým a celoherným záväzkom, zriedkavejšie medzi hrou a slemom. Skúsený partner si pomôže tým, že vykoná bilanciu sily na linke. Ako uvidíte ďalej, nie je to až tak zložité.
Zvyčajne postupuje tak, že k svojim bodom optimistický pripočíta maximum toho čo na svoju hlášku
PAS ak mu vyhovuje rebid otvárateľa
1BT ak môže odpovedať ešte na 1. stupni
opraví na farbu otvorenia ak mu viac vyhovuje tento záväzok
zopakuje svoju farbu s min. šesťfarbou.
Pozrime sa ako takáto dražba vyzerá v praxi:
1 | – | 1 | min. 4 piky a aspoň 6 b. |
2 | otvárateľ má MIN (12-16 b.) a distribúciu "5 sŕdc + min. 4 trefy" | ||
Slabý partner po bilancii bodov na linke reaguje: | |||
– | PAS | trefy sú plne prijateľné (napr. Qxxx Jx xx AJxxx) | |
– | 2 | opraví farbu, t.j. dá prednosť srdciam (napr. Qxxx Ax xxxx Jxx) | |
– | 2 | zopakuje svoju farbu s min. 6 kartami (napr. KQxxxx x Qxx xxx). |
Oprava farby je dodatočné odsúhlasenie prvej farby otvárateľa, aj keď partner nemá plnohodnotný fit (napr. opraví na drahú farbu iba
Komentár k reakciám partnera v 2. kole
V prvej ukážke partner odpasoval druhú farbu otvárateľa, pretože mu viac vyhovuje.
V druhom prípade dal prednosť srdciam nielen preto, že sú asi dlhšie, ale aj preto, že záväzok
Ak má partner dobrú dlhú farbu (vyžaduje sa v nej aspoň šesť kariet) môže ju na
Ak však výsledok uvedenej bilancie (súčet bodov partnera a hornej hranice sily otvárateľa) je priaznivejší, t.j. bola dosiahnutá ev. prekročená magická hranica
Najčastejšie sa vám však stane, že po "pesimistickej" bilancii súčet bodov bude pod hranicou
INVIT je hláška (v tomto prípade "váhajúceho" partnera), ktorá oznamuje otvárateľovi: "ak máš rezervu, čiže ak si
– 2BT ak uvažuje o beztromfovom záväzku (má zádrže v bočných farbách)
– zvýši hociktorú farbu otvárateľa na 3. stupeň ak má v nej zhodu.
– zopakuje svoju dlhú farbu na 3. stupni ak má v nej aspoň šesť kariet!
Pozrite si dražbu:
1 | – | 1 | min. 4 srdcia a aspoň 6 b. |
1 | otvárateľ má MIN (12-16 b.) a distribúciu "min. 4 kára + 4 piky" | ||
INVITOM sú tu tieto hlášky partnera: | |||
– | 2BT | zádrž v nedražených trefoch (napr. xx; KQxx; Qxx; KJxx) | |
– | 3 | dobrá zhoda vo farbe otvorenia (napr. Axx; Kxxx; QJxx; xx) | |
– | 3 | zhoda v pikách skokom (napr. Qxxx; Qx ; xx; AJxxx) | |
– | 3 | zopakovanie sŕdc na 3. stupni (napr. xxx; AQxxxx; x; KQx). |
Komentár k reakciám partnera v 2. kole (invity)
Hláška 2BT je vždy invitom a zvyčajne naznačuje i zádrž v nedraženej farbe.
V druhom prípade vidíte situáciu, keď partner neodsúhlasil kára
So zhodou v druhej farbe otvárateľa (tretí príklad) ju
V štvrtej ukážke má partner v svojej farbe min. šesťfarbu a preto ju zopakuje
Ak nastane zriedkavejší prípad, že aj po pasívnej bilancii je na linke oveľa viac bodov ako stačí na hru a nie je vylúčené, že to môže byť až
Konvenciou Blackwood je hláška 4 bez tromfov! Spoluhráč odpovedá
5 žiadne ev. všetky štyri esá |
5 1 eso |
5 2 esá |
5 3 esá. |
Pokiaľ by sila na linke bola až tak extrémna, že prichádza do úvahy veľký slem (všetkých
Postup je analogický, čo znamená, že po úspešnej informácii (na linke nechýba žiadne eso), môže nasledovať dopyt
Tieto Základy dražby sú iba stručným a všeobecným popisom princípov prirodzenej dražby; pre úplných začiatočníkov sú však plne postačujúce. Ak ich novic zvládne, potom už prišiel čas, aby svoju dražbu pozdvihol na vyššiu úroveň,