STAYMAN

Staymanova konvencia je jedna z prvých umelých hlášok, s ktorou sa bridžista stretne na začiatku svojej kariéry. Je mimoriadne účinná a preto je praktický súčasťou všetkých známych systémov. Je tomu tak preto, že po beztromfových otvoreniach dokáže spoľahlivo nájsť mimoriadne žiaducu zhodu "4+4" v drahej farbe.

Túto konvenciu ako prvý do praxe zaviedol Samuel Stayman (pozri foto) s cieľom eliminovať problém partnera s drahou štvorfarbou, ktorú nemôže zahlásiť priamo, pretože: drahá farba zahlásená na 2. stupni (prvá odpoveď) by mala byť dlhá.

Napriek tomu, že táto konvencia je všeobecne známa, pre začiatočníkov stručne zopakujeme jej základné atribúty. Partner by mal mať:
– drahú štvorfarbu (ev. i obe)
– aspoň silu, s ktorou je možné uvažovať o celohernom záväzku.

Tak napr. po silnom 1BT (spodná hranica 15 b.) je to zvyčajne od 8 b., po slabom (s dolnou hranicou 12 b.) cca od 11 b.


Ak sú splnené obe tieto podmienky, konvenciu odštartuje bezprostredne najbližšia hláška, t.j. 2! (3! po otvorení 2BT).

Pozrime sa na reakcie otvárateľa (tri možné rebidy):

1BT - 2!
 2   bez drahej štvorfarby
 2   srdcová štvorfarba ev. i obe 
 2   iba piková štvorfarba
2BT - 3!
3  bez drahej štvorfarby
 3   srdcová štvorfarba ev. i obe 
3  iba piková štvorfarba


Mechanizmus je ako vidíte jednoduchý - károvou hláškou (je konvenčná, teda nič nehovorí o kárach) otvárateľ informuje, že nemá drahú štvorfarbu; srdcová je prirodzená, deklaruje štvorfarbu, pričom nevylučuje prítomnosť pikovej (pri oboch drahých je systémové najprv ukázať bližšiu z oboch) a posledná garantuje v pikách štvorfarbu (popiera ju v srdciach!).


Partner v 2. kole dražby

Partner so silou na dolnej hranici, t.j. 8-9 b. (ev. 10-11 b. po slabom 1BT) zvyčajne použije invit, ktorým povzbudí otvárateľa do hry, pokiaľ má rezervu. To znamená, že:
– zvýši drahú farbu na 3. stupeň
– zahlási 2BT bez zhody.

Partner s dostatočnou rezervou (min. 25 b. na linke) zadraží:
– hru v drahej farbe (ak bola nájdená zhoda)
3BT bez zhody.


 1BT - 2
  2 - 2BT 
 2BT - 3! 
  3 - 3BT 
Otvárateľ reaguje: Otvárateľ reaguje:
 PAS  bez 4 pikov a rezervy
 3BT  bez 4 pikov a s rezervou 
 3  so 4 pikami, bez rezervy 
 4  so 4 pikami, s rezervou 
 PAS  bez 4 pikov
 4  so 4 pikami 
 
 

Menej skúsený hráč musí mať na zreteli, že BT hláškou partner oznamuje: "mám štvorfarbu v druhej drahej farbe". Takže otvárateľ, ktorý vlastní obe, môže bez obáv navrhovaný beztromfový záväzok opraviť na pikový.
Partnerove 2BT v prvom príklade sú invitom (zvyčajne s 8-9 b.). Ak je silnejší, a teda hra je istá, musí skočiť na 3BT; reakcie otvárateľa sú potom rovnaké ako v druhej ukážke.


Všetko to, čo sme doteraz o konvencii Staymana uviedli je zaužívaným štandartom. To však viacerých teoretikov neuspokojilo a preto ju modifikovali do rôznych podôb. A o tých nazaujímavejších si pohovoríme. Možno niektorá z nich bude vyhovovať vášmu naturelu, ev. dobre zapadne do vami používaného dražobného systému.


Stayman so slabou rukou

Ide o veľmi obľúbenú verziu tejto konvencie (v literatúre sa vyskytuje aj pod názvom Garbage Stayman), pretože umožňuje partnerovi realizovať sa i s veľmi slabou kolekciou kariet (i s 0 b.).

Najčastejšie je to v prípade, ak je krátky v trefoch a má zámer odpasovať každý z troch možných rebidov otvárateľa. Vychádza sa pri tom zo skúsenosti, že s tak slabou rukou je skôr uhrateľný farebný záväzok (dokonca aj s tromfami 4:3) ako beztromfový. Ideálnou je v tomto prípade distribúcia 5440 (päť kár a šikena tref), ale i 4441 (singl tref). Úspešne je možné takto reagovať i s distribúciou 5431 (5 kár a singl tref). Niektorí hráči, i keď už so zvýšeným rizikom, majú ešte nižšie nároky (4432 s dublom tref).

Pozrite si tento príklad:

 xxxx 
 Jxx 
 QJxxx 
 x
 Dražba:
 1BT2
 2
PAS 
Konvenciu je možné využiť i s takouto veľmi slabou rukou. Vďaka prebitkovému potenciálu sú 2 bezpečnejším kontraktom ako 1BT.

Tým však nie sú všetky možnosti vyčerpané. Uplatniť sa takto môže i slabá ruka typu "5+4" v drahých farbách; napr.:

10xxxx   xxxx   x   xxx

Je to oveľa efektívnejšie ako na tento účel využiť Jacobyho transfer na piky (2!). Otvárateľ môže mať štyri karty v srdciach (a tým i perfektný fit), čo sa obaja nedozvedia. Ak však s takouto rukou partner uplatní Staymana o takúto žiaducu zhodu nepríde.

Pokiaľ otvárateľ nemá drahú štvorfarbu (rebid 2), partner zadraží svoju dlhú farbu (tu 2), čo bude konečným záväzkom.


Na túto možnosť naväzuje i ďalšia s obomi drahými štvorfarbami, napr.:

Jxxx   Qxxx   xx   xxx

V tomto prípade má partner nádej, že nájde zhodu v jednej z drahých. A i ak to nevýjde, zahlási 2, čo otvárateľ odpasuje a iba so srdcovým dublom opraví na 2. Bude sa síce zohrávať záväzok iba na siedmich tromfoch, čo je však často výhodnejšie ako beznádejný BT záväzok.


Túto myšlienku niektorí autori rozpracovali ešte širšie. Stačí im už iba jedna drahá štvorfarba (druhá môže byť i krátka), pokiaľ má ruka hociktorú dlhú lacnú farbu! Tým je vytvorená ev. "úniková cesta" do jednej z nich. Pozrite si ukážku:


 xx 
 KJxx 
 xx 
 xxxxx 
 Dražba:
 1BT2
 2
2 
 2
3 
Keby očakávaný rebid otvárateľa bol 2 bolo by po probléme. On však zahlásil 2, čím poprel drahú štvorfarbu, načo partner ukázal svoje srdcia s tým, že s ev. trojkartovým fitom bude tento záväzok hrateľný. To sa však nestretlo s pochopením, pretože otvárateľ má v srdciach dubl a preto opravil na 2 v nádeji, že partner má štyri piky.
Ale ani tento predpoklad sa nenaplnil, takže už ostáva iba "úniková cesta" do 3, ktoré sa stávajú konečným kontraktom.

"Úniková cesta" je zvyčajne úspešná, pretože ak otvárateľ nemá drahú štvorfarbu je vysoká pravdepodobnosť, že má fit do lacnej farby.

Pokiaľ sa chcete bližšie zoznámiť s ďalšími detailami odkazujem vás na Cra wling Stayman or Creepy Stayman (angl.)


Slabý a silný Stayman

Tento typ Staymana, v literatúre nazývaný ako TWO WAY STAYMAN, bol využívaný predovšetkým hráčmi, ktorí mali v repertoári slabý 1BT. Základnou ideou je jemnejšia dražba s možnosťou včas sa zastaviť na čiastkovom záväzku ev. sa dozvedieť viac o distribúcii ruky. Realizácia tejto myšlienky sa dosahovala prostredníctvom slabého (cca do 11 b.) a silného (cca od 12 b.) Staymana. Konkrétne:


 1BT  2!  slabý Stayman
 príkaz na jedno kolo 
 2!  silný Stayman
 príkaz min. do hry 

Ďalšia dražba po slabom Staymanovi sa v ničom nelíši od už popísaného postupu (pozri Slabý Stayman).

Po silnom Staymanovi, kedy je zrejmé, že dražba nevyhasne pod úrovňou hry, vytvorí sa priestor na získanie detailnejších informácií. Najjednoduchší a prirodzený postup spočíva v ukázaní drahej štvorky (pri oboch najprv sŕdc), bez nej 2BT; rebidy na 3. stupni deklarujú päťfarbu v distribúcii 5332.

Okrem uvedeného postupu bolo rozpracovaných veľa ďalších. Medzi najznámejšie patria: Double-Barrelled Stayman, Roth Two Diamonds, Stayman Two Diamonds, Aug ust Two Diamonds, Murr ay Two Diamonds, Truscott Two Diamonds, Gladiator.


Táto verzia Staymana (Two Way) je v súčasnosti na ústupe, keď väčšina známych systémov preferuje Jacobyho transfery (hláška 2! je transferom na srdcia).


Puppet Stayman

Tento variant Staymana má opodstatnenie v prípade, ak do okruhu beztromfových otvorení patria i typy s päťfarbou (5332). Jej hlavnou prednosťou je, že spoľahlivo rozlíši drahú štvorfarbu od päťfarby.

Najefektívnejšie funguje po silných 2BT (zvyčajne 20-21 b.) a tu je i najviac využívaná. O niečo menej hráčov ju má v svojom repertoári aj po otvorení 1BT; dôvodom je jeho hlavný nedostatok – neprichádza do úvahy Stayman so slabšou rukou (neplatí to však dôsledne, ako uvidíte neskôr).

Ak spoluhráči používajú Puppet po 1BT, partner by nemal byť slabý (musí mať aspoň 8 b.). Nevyžaduje sa tiež, aby mal drahú štvorfarbu (stačia tri karty aspoň v jednej z drahých).

Dosiahnutie požadovaného efektu si vynútilo zmenu v mechanizme prvých odpovedí otvárateľa. Jestvuje niekoľko variant, viac i menej komplikovaných; najtypickejšia a najviac využívaná je táto:

1BT - 2!
 2   drahá štvorfarba ev. i obe 
 2   srdcová päťfarba (5332) 
 2   piková päťfarba (5332)
 2BT   bez drahej štvorfarby
 3BT   dtto s rezervou
2BT - 3!
3  drahá štvorfarba ev. i obe 
 3   srdcová päťfarba (5332) 
3  piková päťfarba (5332)
 3BT   bez drahej štvorfarby

Reakcie partnera

Rebid v kárach deklaruje, že otvárateľ má drahú štvorfarbu, načo partner zadraží tú z drahých, v ktorej nemá štyri karty! Ak má obe drahé štvorky, oznámi túto priaznivú zprávu zvýšením károvej hlášky o stupeň!

Otvárateľ reaguje prirodzene, t.j. ukáže svoju drahú štvorku, ktorú partner nevylúčil, ev. zahlási BT, ak ju má v ním zadraženej farbe.

Hlavnou prednosťou tohto zdanlivo neprirodzeného postupu je skutočnosť, že akýkoľvek záväzok (vo farbe i BT) sa bude zohrávať zo silnejšej ruky!

Pozrite sa na ukážky dražby po konvenčnom károvom rebide:


 2BT   3! (Puppet Stayman) 
  3  drahá štvorfarba ev. i obe 

 PARTNER  VÝZNAM HLÁŠKY OTVÁRATEĽ
3!  piková štvorfarba, vylučuje srdcovú! 
  •  3 so 4 pikami 
  •  3BT so 4 srdcami 
3!  srdcová štvorfarba, vylučuje pikovú! 
  •  4 so 4 srdcami 
  •  3BT so 4 pikami
4!  obe drahé štvorfarby!  4 ev. 4

Jestvujú i postupy partnera, ktoré nevyužívajú na deklarovanie oboch drahých štvoriek zvýšenie károvej farby o stupeň (robia tak prostredníctvom BT hlášky). Doporučujem osvojiť si štyl dražby uvedený v tejto tabuľke, je jednoduchší.


Ostatné rebidy okrem konvenčných 2! (3!) sú plne zrozumiteľné a nemali by teda robiť partnerovi problémy.


Ako hlavný nedostatok Puppet Staymana sa uvádza, že neprichádza do úvahy pre hráčov, ktorí lipnú na možnosti využívať konvenciu Stayman i so slabými rukami. Tento problém sa po otvorení 1BT dá čiastočne obísť tým, že hláška 2! je normálnym Staymanom (i so slabou rukou) a skok na 3! preberie funkciu Puppet Staymana s odpoveďami ako po otvorení 2BT.


Relay Stayman

Tento druh Staymana patrí medzi najsofistikovanejšie. Jeho prostredníctvom môže silný partner získať detailný popis ruky. Dosahuje sa to pomocou konvenčných hlášok, ktoré si vynucujú konkrétne informácie o dÍžke jednotlivých farieb. Umelý je i spôsob ukončenia dražby. Takýto štyl si vyžaduje zvýšené nároky na pamäť a preto je ho možné odporučiť iba skúseným hráčom.

Prvé odpovede sú "klasické". Tento typ Staymana začína až v 2. kole dražby, pokiaľ partner zahlási 2! (po rebidoch 2 a 2) ev. 3! po rebide 2.

Uživatelia tohoto typu Staymana majú priestor i na odpoveď so slabšou rukou (2), pokiaľ majú v oboch drahých farbách min. po štyri karty (pozri kap. Stayman so slabou rukou).


Mechanizmus tejto konvencie u všetkých troch odpovedí si ukážeme v nasledujúcich tabuľkách:


 1BT   2
2   2
Stayman
silný dopyt (štart konvencie)

 OTVÁRATEĽ   PARTNER   REBID   DISTRIBÚCIA 
2BT
 (5 trefov!) 
3!
RELAY
3 2–3–3–5
33–2–3–5
33–3–2–5
3
 (5 kár!) 
3!
RELAY
32–3–5–3
33–2–5–3
3BT3–3–5–2
3  Popis ruky ukončený!  2–3–4–4
3  Popis ruky ukončený!  3–2–4–4
3  Popis ruky ukončený!  3–3–3–4
3BT  Popis ruky ukončený!  3–3–4–3



 1BT   2
2   2
Stayman
silný dopyt (štart konvencie)

 OTVÁRATEĽ   PARTNER   REBID   DISTRIBÚCIA 
2BT
4 trefy!
3!
RELAY
32–4–3–4
33–4–2–4
3  Popis ruky ukončený!  2–4–4–3
3  Popis ruky ukončený!  3–4–4–2
3  Popis ruky ukončený!  4–4–2–3
3  Popis ruky ukončený!  4–4–3–2
3BT  Popis ruky ukončený!  3–4–3–3



 1BT   2
2   3
Stayman
silný dopyt (štart konvencie)

 OTVÁRATEĽ   PARTNER   REBID   DISTRIBÚCIA 
3
 (4 piky+4 trefy) 
3!
RELAY
3 4–2–3–4
3BT 4–3–2–4
3  Popis ruky ukončený!  4–2–4–3
3  Popis ruky ukončený!  4–3–4–2
3BT  Popis ruky ukončený!  4–3–3–3


Po preštudovaní tabuliek je štyl odpovedí, resp. deklarovanie konkrétnej distribúcie ruky, iste zrejmý (aspoň tým skúsenejším).


Konvenčná dražba v rámci Relay Staymana sa však týmto nekončí. Keďže je známa kompletná distribúcia, využíva sa to na získanie ďalších užitočných informácií, pokiaľ sa partner zaujíma o slem.

Aj keď sa uspokojí iba s celoherným záväzkom nemôže ho zahlásiť priamo, ale iba konvenčne! Na tento účel sa využíva hláška 4!, tzv. KONCOVÉ VYVOLANIE (End Signal). Ide praktický o transfer, čo v praxi znamená, že otvárateľ zadraží 4 načo partner pasuje (ak chce hrať hru v srdciach) ev. opraví na iný konečný záväzok.

So silnejšou rukou (s vyhliadkami na slem) uzhodní farbu nepriamo (stupňovite), pričom sa neberú do úvahy hlášky 3BT (konečný záväzok) a 4! (koncové vyvolanie). Tento konvenčný postup nielenže určí tromfy, ale súčasne vyžaduje bližšie popísať kvalitu ruky. Zvyčajne je to informácia o počte kľúčových hodnôt.

KĽÚČOVÉ HODNOTY (Key Cards): 4 esá + KQ v dohodnutej farbe (spolu šesť).

Následne je možné sa dozvedieť o figúrovom držaní v kritickej bočnej farbe (i viacerých).


Nižšie uvádzam stručný prehľad konvenčného postupu pri odsúhlasovaní farby po deklarovaní kompletnej distribúcie a ev. následného testovania figúrového držania v bočných farbách:

Konvenčné odsúhlasenie farby
 1. stupeň   najdlhšia farba
 z dvoch štvorfarieb drahšia 
 2. stupeň   druhá najdlhšia farba 
 z dvoch štvorfarieb lacnejšia 
 z trojfarieb - najdrahšia 
 3. stupeň   tretia najdlhšia farba 
 lacnejšia trojfarba 
 4. stupeň   najkratšia farba 
 dubl ev. najlacnejšia trojfarba  
Figúrové držanie
v bočných farbách
 1. stupeň   0 alebo AKQ  
 2. stupeň   Q alebo AK 
 3. stupeň   K alebo AQ
 4. stupeň   A alebo KQ

Teda ak sa silný partner dozvie kompletnú distribúciu a vidí šancu na slem, konvenčne odsúhlasí farbu, čím si vynúti informáciu o jej sile (konkrétne tophonéry). Následne môže preskúmať i situáciu v bočných farbách (s identickými odpoveďami). Pre vyjasnenie jedna ukážka:


Qxxx
AKxx
AQxx
x

AKxx
xx
KJx
Axxx
  
 1BT –  2  Stayman
 2 –  3 RELAY! 
 3    otvárateľ ukázal 4 piky + 4 trefy 
   3 RELAY! (na upresnenie distribúcie) 
 3   distribúcia otvárateľa je 4-2-3-4! 
   4! 1. stupeň (najdlhšia, ev. drahšia štvorfarba): odsúhlasenie pík! 
 4    1. stupeň: 3 kľúčové hodnoty; na linke je všetkých šesť 
   4 aké máš figúrové držanie v srdciach? 
 4    1. stupeň: 0 ev. AKQ, t.j. žiadny tophonér 
   5 a ako to vyzerá v kárach? 
 5BT    3. stupeň: K ev. AQ, t.j. kráľ 
   7  výborne, s károvým kráľom je veľký slem reálny! 


Ako vidíte prostredníctvom Relay Stayman je dražba priamo vedecká a umožňuje "vidieť" ruku otvárateľa ako na dlani. Klasickým postupom by sa v našom príklade ťažko vydražil veľký slem (veľmi dôležitá je informácia o dubli v srdciach).

Ak by partner po deklarovaní distribúcie nevidel šancu na slem zvolil by na ukončenie dražby koncové vyvolanie 4!, ktoré je príkazom resp. transferom na 4 (partner ho pri srdcovej zhode odpasuje, pri inej opraví na farbu konečného záväzku).


Pre zaujímavosť uvádzam, že obdobný postup, avšak vo výrazne modifikovanej forme (oveľa jednoduchšej), sa využíva i v expertnej verzii systému TATRY.


Týmto "najkomplikovanejším" typom Staymana končím prehľad najzaujímavejších verzií tejto konvencie, čo však neznamená, že sú tým všetky možnosti vyčerpané. Záujemci v literatúre i na internete iste objavia i iné variacie na tému Stayman, ale zvyčajne ide iba o rôzne úpravy postupov uvedených v tomto materiáli.




Na
začiatok        Zpäť     Na hlavnú stránku