Standard American Yellow Card 
Dražobný systém
pre každého

Prečo SAYC?

Odpoveď je jednoduchá – ide o dražobný systém, ktorý je v súčasnosti najrozšírenejší a to nielen v krajine jeho vzniku, ale predovšetkým na internetových servroch (a tie sú prevážne tiež americké), kde sa stal spoločným jazykom pre hráčov celého sveta. Inými slovami, ak chcete hrávať bridž na internete (a bola by škoda keby ste nechceli), bez SAYCu sa praktický nezaobídete.

Hlavnou prednosťou systému je jeho prirodzený charakter, čo v praxi znamená, že sa vyhýba umelým hláškam; z konvencií využíva iba tie, ktoré sú všeobecne akceptované a osvedčené. Plne je v súlade so všeobecnými princípami dražby, má zrozumiteľnú a jednoduchú architektúru, pre ktoré vlastnosti je odporúčaný i pre novicov.

Aj preto ním začíname.



Otváracie hlášky v systéme SAYC rešpektujú všeobecne známe princípy prirodzenej dražby. Platí to dôsledne o prvostupňových otvoreniach. Konvenčné je iba otvorenie 2!, ktoré reprezentuje najsilnejšie ruky (od 22 b.) bez ohľadu na ich distribúciu. Nepovažuje sa to však za defekt, keďže túto hlášku s rovnakým významom využíva veľa iných systémov (napr. Acol), takže je ju možno považovať za všeobecne prijateľnú.

Ak ide o otvorenie vo farbe na 1. stupni predpokladá sa sila v rozpätí 12-21 b., pričom nároky na dÍžku farby sú tieto (poradie podľa priority):
– drahá farba musí byť min. päťkartová (1 ev. 1)
– pre otvorenie 1 postačuje i štvorfarba
– hláška 1 pripúšťa i tri karty v trefoch.
Ďalej platí:
– s obomi lacnými štvorfarbami má prednosť hláška 1
– výnimočne sa 1 pripúšťa i s 3 kárami, ak ide o distribúciu 4-4-3-2 (dubl tref)
– nepatria sem vyvážené ruky, ktoré sa otvárajú 1BT ev. 2BT (pozri ďalej).


Zapamätajte si tieto zásady pre výber otvorenia:


Ak máte dlhú farbu, zvoľte si ju za otváraciu hlášku.
Ak máte dve dlhé farby, vyberte si dlhšiu z nich!
Ak nastane prípad, že obe majú rovnaký počet kariet (5+5, 6+6), rozhodnite sa pre drahšiu!

Ak nemáte na ruke dlhú farbu, potom otvoríte dražbu v lacnej:
– so štyrmi kárami (s dublom tref i s tromi) 1 
– na otvorenie 1 postačujú i tri trefy!


Pre silné otvorenie systém rezervoval umelú hlášku 2 trefy. Ide o ruky:
– so silou od 22 b. všetky (ev. výnimka: 3BT s vyváženou distribúciou a 25-27 b.)
– veľmi nevyvážené ruky s min. 9 HZ už od 17 b.


Nevyvážené slabé ruky (5-11 b.) sa môžu otvárať preventívne:
– na 2. stupni so šesťfarbou (2, 2, 2)
– na vyššom s min. sedemfarbou.


Beztromfové otvorenia patria vyváženým rukám (4333 a 4432), ale iba v týchto rozpätiach sily:
1BT  15-17 b.
2BT  20-21 b.
3BT  25-27 b. (závisí od dohody partnerov)
Pripúšťa sa i päťfarba (distribúcia: 5332).

Pre vyvážené ruky mimo uvedených bodových rozpätí platia pravidlá pre otvorenia vo farbe.





Ak má partner menej ako 6 bodov, jeho zvyčajnou hláškou je PAS.

So silou od 6 b. sa riadi podľa nasledujúceho diagramu:



PRVÉ ODPOVEDE (min. 6 b.)
SO ZHODOU
Zhoda vo farbe si vyžaduje:
– v drahej trojkartovú podporu
– v kárach štvorkartovú podporu
– v trefoch päťkartovú podporu.
Korekcia sily
K honérovým bodom si pripočítajte
aj distribučné body!
Uzhodnenie
Po korekcii bodov zvýši partner farbu otvorenia na:
2. stupeň  so 6-10 b.
3. stupeň  s 10-12 b.
4. stupeň  iba za týchto podmienok: 
    – iba v drahej farbe
    – menej ako 10 b.
    – min. päťkartová podpora
    – singl ev. šikena
Výnimka
S drahou štvorfarbou nie je možné okamžite
odsúhlasiť kára ev. trefy, pretože:
Zahlásenie drahej farby má prioritu
pred uzhodnením lacnej!

Tá sa ev. odsúhlasí až neskôr.
Silné uzhodnenie drahej farby
Ak má partner min. 13 b. a zhodu v drahej farbe,
môže využiť:   Jacobyho 2BT
čo je konvencia, (príkaz do hry!)
Aj silné uzhodnenie lacnej farby sa zvyčajne
realizuje nepriamo (pozri Bez zhody).
BEZ ZHODY
Nová farba na 1. stupni
(one over one)
Aspoň štvorfarba od 6 b.
Je vždy príkazom na jedno kolo!

Drahá farba má prednosť pred uzhodnením lacnej!

S dvomi dražiteľnými farbami:
– dlhšia!
– s typom "4+4" najbližšia!
– s typom "5+5" ("6+6") drahšia!
Nová farba na 2. stupni v poradí
(two over one)
Aspoň štvorfarba od 11 b.!
Je vždy príkazom na jedno kolo!
Nová farba skokom
Dobrá dlhá farba s min. 16 b.
Ide o príkaz min. do hry!
Beztromfové odpovede
Ak na danom dražobnom stupni nie je možné ukázať farbu! Sú to:
1BT   6-10 b.
2BT   13-15 b., ale iba po 1 a 1
3BT   16-17 b.
Bez drahej štvorfarby! Zhoda sa pripúšťa iba v lacnej!

Pozor! Po otvoreniach 1 a 1 má odpoveď 2BT
úplne odlišný význam – pozri Jacobyho 2BT!





Prvý rebid otvárateľa musí byť čo najviac informatívny a to nielen z hľadiska distribúcie ale i sily. Na tomto základe systém delí ruky na tri kategórie (minimálna s 12-16 b., stredná so 17-18 b. a maximálna 19-21 b.); ich prehľad je súčasťou nasledujúcej tabuľky:


SILAAKCIACHARAKTERISTIKA
12-16 b.PAS
12-14 b.
Iba po odsúhlasení farby otvorenia ev. po 1BT
(odpovede partnera v novej farbe sú príkazné!).
BT v poradíPo odpovedi partnera v novej farbe.
Po two over one iba s 12-14 b.
Farba partnera
(so zhodou)
Štvorkartová zhoda (výnimočne i trojkartová).
Po two over one iba od 15 b.
Nová farba
iba lacnejšia!
Aspoň štvorfarba.
Nemôže sa dražiť drahšia (reverz).
Farba otvoreniaDlhšia farba, ev. i päťfarba s drahšou bočnou farbou
(reverz je s touto silou neprípustný).
17-18 b.Nová farba
bez skoku!
Drahšia, tzv. REVERZ!
Lacnejšia iba po two over one.
Farba otvorenia
skokom!
a) Invit po one over one.
b) Príkaz do hry po two over one.
Farba partnera
skokom!
a) Invit po one over one.
b) Príkaz do hry po two over one.
19-21 b.BT skokom!Bez zhody na linke!
Nová farba
skokom!
Štvorfarba.
S typom ruky "min. 5 + min. 5" už od 15 b.
Farba otvorenia
dvojitý skok!
Aspoň šesťfarba.
 
Farba partnera
dvojitý skok!
So zhodou.
 


Reakcie partnera v 2. kole

Po prvom rebide má partner nielen akú-takú predstavu o distribúcii ruky otvárateľa, ale musí mu byť i jasné či hláška, na ktorú musí reagovať, je príkazná alebo nie, čo je definované v predchádzajúcej tabuľke. Partner je v tejto chvíli povinný zhodnotiť situáciu, pretože vidí, či je na linke zhoda a aká je sila v spojených rukách. Jeho reakcie sú potom tieto:


Ak nevidí šancu na celoherný záväzok (na linke nie je potrebných 25 b.) mal by sa snažiť ukončiť dražbu čo najskôr a na čom najnižšom stupni. K dispozícii má tieto možnosti:
PAS, ak mu vyhovuje záväzok deklarovaný rebidom
opraví farbu na prvú draženú (aj s nedostatočným fitom)
– zopakuje svoju farbu (zvyčajne šesťkartovú) v poradí
– po rebide 1BT i nová farba, ale iba lacnejšia
1BT bez fitu a zvyčajne so zádržou v nedraženej farbe.


S rukou, ktorá by mu s adekvátnou rezervou otvárateľa umožnila vydražiť hru (je možné, že v spojených rukách je potrebných 25 b.), mal by využiť tzv. INVIT. Konkrétne:
– zvýši hociktorú farbu otvárateľa na 3. stupeň
– skočí v svojej farbe (aspoň šesťkartovej)
– nová farba partnera je príkazom min. na jedno kolo
– zahlási 2BT.


Ak je na linke min. 25 b., partner by mal:
– priamo zahlásiť hru: 3BT4 – 4 – 5 – 5
štvrtá farba (ev. i tretia) (ak mu napr. chýba niektorá zádrž).


Ak je partner tak silný, že je možný i slem, má okrem už známych príkazných hlášok naviac k dispozícii:
– konvencia BLACKWOOD (4BT!)
– zvýšenie BT hlášky na 4BT (nie je to Blackwood!), invit do 6BT
– konvencia GERBER (skok na 4!; náhrada za Blackwooda po BT rebide)
– po uzhodnení to môže byť i nová farba, tzv. CUEBID
– po uzhodnení skok na 5BT (konvencia Josephine).


Nasledujú tri ukážky, prvá s touto dražbou:

 1  –  1
 1!
 one over one! (odpoveď na 1. stupni) 
 min. 4 piky 
Reakcie partnera:
 xxx  Kxxxx  xx  AQx  bez zhody, zvyčajne zádrž v nedraženej farbe   1BT 
 xx  Jxxxx  KJxx  Ax  zhoda v kárach (oprava farby)   2 
 xx  KQxxxx  QJx  xx  zopakovanie farby (min. šesťkartová)   2 
 Qxxx  Qxxxx  x  Qxx  zhoda v pikách (aj s distribučnými bodmi)   2 
 Jxx  Qxxx  xx  AKJx  invit, zvyčajne zádrž v nedraženej farbe   2BT 
 Jxx  KJxx  AJxxx   invit, uzhodnenie kár skokom   3 
 x  AKxxxx  Jxx  Kxx  invit, zopakovanie sŕdc skokom (min. šesťfarba!)   3 
 QJxx  Qxxx  x  Axx  invit, zhoda skokom (aj s distribučnými bodmi)   3 
 Kx  AQJxx  Kxx  xxx  štvrtá farba, príkazné!   2! 
 x  KQJxx  Ax  KJxxx  min. "5 kár + 5 trefov", príkaz do hry!   3! 

V tomto slede (rebid v drahšej farbe) partner samozrejme nemôže pasovať, pokiaľ nezasiahnu do dražby súperi. PAS sa pripúšťa iba po rebidoch, ktoré nie sú drahšie od farby otvorenia (tu 2 ev. 2 miesto 1!) a po jednoduchom zvýšení farby prvej odpovede (tu 2).

So slabšou rukou (6-10 b.) má partner k dispozícii iba hlášky 1BT a "2 v už draženej farbe" – pozri prvé štyri odpovede. Všetky sú nepríkazné a teda pasovateľné.

So silnejšou rukou (11-12 b.) využije invit – tento charakter má odpoveď 2BT, ako aj hlášky v už dražených farbách na 3. stupni (v poradí i skokom).

Partner s výraznou rezervou zvyčajne zahlási celoherný záväzok; ak má ešte nejaké pochybnosti (chýba zádrž do 3BT, ev. uvažuje o sleme), môže prostredníctvom štvrtej farby, ktorá má konvenčný charakter, získať ďalšie podrobnosti o ruke otvárateľa (pozri posledné dva príklady). So slemovými ambíciami má naviac k dispozícii i konvenciu Blackwood.

Ak máte zhodu v drahej farbe, nezabúdajte si pripočítať i distribučné body za krátke farby.


V druhej ukážke sa pozrieme na reakcie partnera po rebide 1BT:

 1  –  1
 1BT
 one over one! 
 bez štvorkartovej zhody 
Reakcie partnera:
 Kxxx  x  QJxx  Jxxx  bez šance na hru (1BT je nepríkazná hláška!)   PAS 
 QJxxx  xx  x  Axxxx  min. 4 trefy, nepríkazné   2 
 Qxxxx  xx  KQxx  xx  min. 4 kára, nepríkazné   2 
 AJxx  Jxx  xx  Qxxx  zhoda v srdciach (aj s distribučnými bodmi)   2 
 AQxxxx  xx  Jxx  xx  zopakovanie farby (min. šesťkartová)   2 
 Jxxxx  xx  QJx  AKx  invit, zvyčajne zádrže v nedražených farbách   2BT 
 QJxxx  Kxxx  x  Qxx  invit, zhoda skokom (aj s distribučnými bodmi)   3 
 KQxxxx  xx  xx  AQx  invit, zopakovanie pík skokom (min. šesťfarba!)   3 
 KJxxx  x  Axx  AQxx  "5 pík + min. 4 trefy", príkaz do hry!   3! 
 AKxxx  xx  KQJxx   "5 pík + min. 4 kára", príkaz do hry!   3! 


Keďže hláška 1BT je vždy nepríkazná, partner môže pasovať.

Ostatné odpovede sú už v súlade so známymi princípami. Za zmienku ešte stojí zásada, že po rebide 1BT je odpoveď v lacnejšej farbe na 2. stupni nepríkazná; príkazná by bola iba hláška v drahšej farbe (napr. po dražbe: 1 – 1 a v 2. kole 1BT – 2!).


Ak prvá odpoveď partnera bola na 2. stupni, potom:

 1  –  2
 2!
 two over one! (odpoveď na 2. stupni, min. 11 b.) 
 min. štvorfarba (príkazné!) 
Reakcie partnera:
 Qxx  Kx  QJx  Kxx  oprava farby, nepríkazné   2 
 Kxxx  x  KJxx  Axxx  bočné zádrže, nepríkazné   2BT 
 KQx  xx  Kxx  QJxxxx  min. šesťfarba, nepríkazné   3 
 Qxx  xx  AJxx  Kxxx  zhoda, nepríkazné   3 
 xxx  Jx  KQJ  AKJxx  štvrtá farba, bez zádrže v pikách   2! 
 x  Kxxx  AKx  KQxxx  zhoda skokom, príkaz do hry   3! 
 AKxxx  x  x  AQJxxx  nová farba skokom (min. 6+5)   3! 


Predovšetkým je potrebné konštatovať, že silnejší partner (má min. 11 b.) nemôže odpasovať novú farbu, aj keby bola lacnejšia od farby otvorenia (na rozdiel od situácie po one over one).

Ostatné odpovede sú už v súlade so známymi princípami až na skok vo farbe otvorenia, ktorý je príkazom min. do hry.

Za povšimnutie ešte stojí posledná ukážka (skok v novej farbe), ktorým je možné ukázať extrémnu distribúciu "min. 6+5" (na príkaz do hry stačí dražiť novú farbu bez skoku!).




V našom prehľade systému SAYC do tejto kategórie zaraďujeme nielen najsilnejšiu hlášku 2!, ale i všetky beztromfové otvorenia. Pretože charakter oboch sa značne líši, v ďalšom sa budeme nimi zaoberať postupne.


Otvorenie 1 bez tromfov

Do okruhu tohoto otvorenia patria všetky vyvážené ruky s distribúciou 4333 ev. 4432, ale iba v rozpätí 15-17 b. Pripúšťa sa i vyvážený typ ruky s päťfarbou (5332), pokiaľ sa partneri takto dohodnú.

Pretože prirodzené BT hlášky nie sú príkazné, je možné toto otvorenie odpasovať.

Pre reakcie partnera je charakteristické, že všetky jeho prvé odpovede na 2. stupni majú umelý charakter. Ide o dve všeobecne známe konvencie – Stayman a Jacobyho transfery (texasy). Podrobnejšie ich mechanizmus analyzujeme v kap. POUŽÍVANÉ KONVENCIE.


Po otvorení 1BT má partner tieto možnosti:
 2!  Stayman otázka na drahú štvorfarbu 
 2!  transfer na srdcia  otvárateľ musí zadražiť 2  
 2!  transfer na piky  otvárateľ musí zadražiť 2  
 2!  transfer na lacnú farbu  otvárateľ draží 3 (partner PAS ev. 3
 2BT  invit 8-9 b., bez drahej štvorfarby 
 3  invit do 3BT 6-8 b., min. šesť trefov
 3  invit do 3BT 6-8 b., min. šesť kár
 3!  veľmi silné aspoň šesťfarba 
 3!  veľmi silné aspoň šesťfarba 
 4BT!  invit do 6BT pozor, nie je to Blackwood! 
 4!  Gerber  otázka na počet es (miesto Blackwooda). 

Všetky druhostupňové konvenčné odpovede sú bližšie špecifikované v kap. POUŽÍVANÉ KONVENCIE.

Silný skok v drahej farbe (3! 3!) má za cieľ preveriť ev. slemové vyhliadky (ináč stačí použiť transfery). Otvárateľ s dublom zahlási 3BT, s fitom draží na 4. stupni. Treba mať na zreteli, že transferom nemôžu byť hlášky skokom, teda 3! má prirodzený charakter!

Rovnako prirodzené sú i skoky na hru 4 a 4 (so šesťfarbou).

Je treba si uvedomiť, že po každej BT hláške 4BT nie je Blackwoodom, ale invit do 6BT; ak má otvárateľ rezervu zvyčajne ho prijme. Partner tým neprichádza o možnosť opýtať sa na počet es, pretože v tomto prípade má k dispozícii konvenciu GERBER (skok na 4!).


Otvorenie 2 bez tromfov

Čo sa týka distribúcie má toto otvorenie rovnaké atribúty ako 1BT; rozdiel je iba v sile ruky – ide o veľmi úzke rozpätie 20-21 b. Tak ako je to BT hláškach zvyčajné, je i táto pasovateľná.

Obdobné sú i prvé reakcie partnera – sú konvenčné i keď z pochopiteľných dôvodov o stupeň vyššie. Transfery sa uplatňujú iba na drahé farby.


Po otvorení 2BT partner zvyčajne využíva tieto možnosti:
 3!  Stayman otázka na drahú štvorfarbu 
 3!  transfer na srdcia  otvárateľ musí zadražiť 3  
 3!  transfer na piky  otvárateľ musí zadražiť 3  
 4BT!  invit do 6BT pozor, nie je to Blackwood! 
 4!  Gerber  otázka na počet es (miesto Blackwooda). 


Otvorenie 3 bez tromfov

Toto otvorenie prichádza do úvahy iba v prípade, ak sa spoluhráči dohodnú na jeho atribútoch. SAYC ho odporúča aplikovať na vyvážené ruky (4333 a 4432) v rozpätí 25-27 b.

Partner má tieto možnosti:
 4!  Stayman otázka na drahú štvorfarbu 
 4!  transfer na srdcia  otvárateľ musí zadražiť 4  
 4!  transfer na piky  otvárateľ musí zadražiť 4  
 4BT!  invit do 6BT pozor, nie je to Blackwood! 


Otvorenie 2 trefy!

Je to najsilnejšie otvorenie v systéme. Má konvenčný charakter, keďže obhosporaduje široký okruh vyvážených i nevyvážených distribúcií s podmienkou, že ruka sa môže popýšiť silou od 22 b. Ak ide o veľmi nevyváženú distribúciu, je možné dolnú hranicu znížiť až na 17 b. za podmienky, že otvárateľ má min. 9 HZ.

Ak spoluhráči uplatňujú otvorenie 3BT na vyváženú distribúciu so silou 25-27 b., potom takáto ruka nie je súčasťou otvorenia 2!

Toto otvorenie využíva mnoho známych systémov, a aj preto sa v tomto prípade toleruje, že nie je prirodzené. Keďže je všeobecne známe, nebude (hlavne pre tých skúsenejších) problémom sa ihneď na neho adaptovať.

Keďže toto otvorenie je smerom nahor nelimitované, je samozrejmé, že ho nie je možné odpasovať (pokiaľ nezasiahnu do dražby súperi).


Reakcie partnera:
 2!  Negatívna odpoveď do 7 b.
 Vyčkávacia hláška (dobrá ruka nevhodná pre pozitívnu odpoveď) 
 2!/2!  min. päťfarba (vedená aspoň dámou) s min. 8 b.
 3!/3!  min. päťfarba (vedená aspoň dámou) s min. 8 b.
 2BT!  Vyvážená ruka s min. 8 b.


Ďalšia dražba po negatívnych 2! je príkazná až do 3.stupňa v drahej farbe otvárateľa ev. do 4. stupňa v jeho lacnej farbe!

Pokiaľ po negatívnej odpovedi otvárateľ zahlásil 2BT (zvyčajne so silou 22-24 b.), potom partner reaguje presne tak, ako po rovnakom otvorení!




Po "klasických" blokoch na 3. stupni nasleduje zvyčajne PAS; iba veľmi silný partner sa môže pokúsiť o prémiovanú hru.

Po slabých dvojtrikoch, ktoré reprezentujú ruky so šesťfarbou a silou 5-11 b. sú už o niečo väčšie možnosti. Čo sa týka dÍžky farby, výnimočne sa pripúšťa i veľmi dobrá päťfarba, ale i slabá sedemfarba (ruka nevhodná pre otvornie na 3. stupni).


Partner má tieto možnosti:
 PAS  zvyčajne bez šance na hru 
 zvýšenie  nepríkazné, predÍženie bloku  veľmi dobrý fit 
 nová farba!  príkazné
 (min. päťfarba)
 Reakcie otvárateľa:
 – s fitom (i dubl figúra) zvýši farbu 
 – zopakuje svoju farbu (5-8 b.) 
 – nová farba s A ev. K (9-11 b.) 
 – 3BT (9-11 b.) 
 2BT!  snaha o celoherný záväzok  Reakcie otvárateľa: dtto




Táto kapitola je prehľadom konvencií, ktoré sú integrálnou súčasťou systému SAYC. Každá z nich je všeobecne známa, no hlavne pre začiatočníkov uvádzam ich stručnú charakteristiku. Nie je proti duchu systému, ak so známym partnerom využívate inú z ich mnohých známych variant, ev. si nejakú i "pridáte". Avšak pri hre na internete, obzvlášť s náhodným partnerom, je vhodné pridržiavať sa tých "základných", ktorých popis je súčasťou tejto kapitoly.


STAYMAN

Táto jedna z najstarších konvencií je bohate využívaná po beztromfových otvoreniach, pretože je nenahraditeľným nástrojom pre nájdenie optimálnej zhody "4+4" v drahej farbe. Partner ju teda využíva praktický vždy, ak v nej vlastní štyri karty a má aspoň 8 b.! Konvenciu odštartuje najbližšia trefová hláška (1BT2!, 2BT3! i 3BT4!).

Otvárateľ má k dispozícii iba tri odpovede s týmito významami:
2 bez drahej štvorfarby
2 srdcová štvorfarba (nevylučuje pikovú)
2 piková štvorfarba (vylučuje srdcovú).
To isté platí i po otvorení 2BT i 3BT; rebidy sú pochopiteľne o stupeň vyššie.
Z uvedeného je tiež zrejmé, že s obomi drahými štvorkami sa dražia 2.


Pretože SAYC využíva tzv. neforsujúci typ Staymana, môže ho aplikovať i veľmi slabý partner (0-7 b.), ak má typ ruky, s ktorou hodlá odpasovať hociktorú z troch možných odpovedí otvárateľa. Zvyčajne tak urobí s distribúciou 4-4-4-1 (singl tref) ev. ešte výhodnejšie s 4-4-5-0 (trefová šikena).

Treba ešte zdôrazniť, že s typom ruky "5+4" v drahých dáva systém prednosť konvencii Stayman pred Jacobyho transferom.


Ako sa draží po rebide otvárateľa vidieť v nasledujúcich tabuľkách:

 1BT  –  2
 2
 Stayman 
 bez drahej štvorfarby! 
Reakcie partnera:
 Jxxx  Qxxx  xxxx   veľmi slabé (0-7 b.)   PAS 
 Qxx  Kxxx  QJxx  Jx  invit do 3BT (8-9 b.)   2BT 
 KJxx  AKxxx  xx  xx  zvyčajne "5+4", príkazné   2! 
 KQxxx  xxxx  Kxx   zvyčajne "5+4", príkazné   2! 
 x  AKxx  Ax  KQxxxx  dlhé trefy, pokus o slem   3! 
 AQJx  Kx  KQJxx  xx  dlhé kára, pokus o slem   3! 
 KQxx  AKxxx  Kxx   pokus o slem s "5+4"   3! 
 AQxxx  QJxx  Ax  Kx  pokus o slem s "5+4"   3! 

Príklady v tejto tabuľke ukazujú transparentne, ako si počína partner v 2. kole dražby. Okrem už uvedených zásad z úvodu kapitoly je treba si zapamätať, že hlášky na 3. stupni sú veľmi silné, forsujú min. do hry a zvyčajne ide o slemové ambície!


Ak je rebid otvárateľa v drahej farbe, potom:

 1BT  –  2
 2
 Stayman 
 srdcová štvorfarba (nevylučuje pikovú) 
Reakcie partnera:
 Jxxx  xxxx  Qxxxx  –  veľmi slabé (0-7 b.)   PAS 
 KQxx  xxx  QJx  Jxx  invit (8-9 b.)   2BT 
 Jxx  KQxx  Qxxxx   invit   3 
 KJxxx  Qxxx  Qx  Jx  typ ruky "5+4", príkazné   2! 
 AQxxx  QJxx  x  Axx  typ ruky "5+4", pokus o slem   3! 
 x  AKxx  Ax  KQxxxx  dlhé trefy, pokus o slem   3! 
 AK  Kxxx  KQxxxx   dlhé kára, pokus o slem   3! 

Reakcie sú podobné ako v predchádzajúcej ukážke. Avšak vzhľadom k skutočnosti, že rebid otvárateľa je prirodzený, pribudlo odsúhlasenie jeho sŕdc. V tejto súvislosti treba brať do úvahy i distribučné body za krátke farby!

Pokiaľ partner zahlásil Staymana s distribúciou "5+4" v drahých farbách a zhoda je v jeho štvorfarbe, nie je vylúčený ani fit "5+3" v druhej dlhšej farbe, čím by sila na linke narástla. Systém preto umožňuje vzájomne sa o takejto možnosti informovať tým, že partner (pokiaľ neuzavrie dražbu na úrovni hry) ukáže svoju dlhú farbu – na 2. stupni so silou na úrovni invitu a na 3. stupni so slemovými vyhliadkami.


Pre pokročilejších odporúčame pozrieť si rôzne varianty tejto konvencie.


TRANSFERY

Ide o veľmi užitočnú konvenciu, ktorá optimalizuje dražbu po beztromfových otvoreniach v prípade, že partner vlastní dlhú farbu. Jej hlavným zámerom je, aby sa ev. farebný záväzok zohrával zo silnejšej ruky. Ďalšou prednosťou je možnosť využiť širokú škálu sily (už od 0 b.), ktorú partner upresní v ďalšom kole.

Transfer je príkaz pre otvárateľa, aby zahlásil najbližšiu farbu v poradí. Až potom partner ukáže silu svojej ruky!

Uplatnenie tejto konvencie je efektívne predovšetkým pre drahé farby (kára sú transferom na srdcia a srdcia na piky), ale keďže k dispozícii je i piková hláška, táto sa využíva ako transfer na hociktorú z lacných farieb.

Ide o tieto tri odpovede:

1BT - 2!  (min. 5 sŕdc) 
 2   a
 3   17 b. a štvorkartový fit 
1BT - 2!  (min. 5 pík) 
2  a
 3   17 b. a štvorkartový fit 
1BT - 2!  (min. 6 v lacnej) 
 3  a (nasleduje PAS ev.  3

Ten istý štyl sa uplatňuje i po otvoreniach 2BT a 3BT (v tomto poslednom prípade iba transfery na drahé farby).


Hlavnou úlohou partnera v 2. kole dražby je upresnenie svojej sily. Po transfere na lacnú farbu (2!) prichádza do úvahy iba PAS, pretože zvyčajne ide o veľmi slabú ruku (0-5 b.). Diametrálne odlišná je situácia po transferoch na drahé farby, ako vidieť z nasledujúcich tabuliek:


 1BT - 2! 
 2 
 PAS  slabý, 0-7 b.
 2BT  invit
 3  invit, min. šesť sŕdc 
 2  invit, "5+5" v drahých 
 3BT  výberová hláška
 4  min. šesť sŕdc 
 3!  silné, min. štvorfarba 
 3!  silné, min. štvorfarba 
 1BT - 2! 
 2 
 PAS  slabý, 0-7 b.
 2BT  invit
 3  invit, min. šesť pík 
 3BT  výberová hláška
 4  min. šesť pík 
 3!  silné, min. štvorfarba 
 3!  silné, min. štvorfarba 
 3!  silné, "5+5" v drahých 


Štyl odpovedí je z tabuliek zrejmý. Nová farba na 3. stupni reprezentuje značnú silu, nevylučuje slemové ambície. Upriamujem v tejto súvislosti u partnera vašu pozornosť na typ ruky "5+5" v drahých, u ktorej sa transfer vyberá podľa sily. Ak má charakter iba invitu, správnym transferom je hláška 2!, po ktorej nasledujú 2 (2. stupeň nie je príkazný). A ak je sila takejto ruky väčšia začne sa s transferom 2!, po ktorom sú 3! jasným príkazom (nová farba na 3. stupni!).

Beztromfové odpovede partnera sú tzv. výberové hlášky, po ktorých otvárateľ rozhodne, či sa bude hrať farebný alebo BT záväzok (s dublom).


Na záver ešte pripomínam, že skoky vo farbe po otvorení 1BT sú prirodzené (v systéme SAYC je transferom iba hláška v poradí). Odporúčam vám tiež, aby ste typ ruky "5+4" v drahých dražili cez Staymana!


JACOBYHO 2BT!

Ak partner po otvorení v drahej farbe skočí na 2BT!, deklaruje tým, že má silnú ruku s min. 13 b., a súčasne i zhodu! Ide tu o príkaz min. do hry! V prvom rade žiada od otvárateľa ukázať svoju krátku farbu (singl ev. šikena). Ak ju nemá, musí informovať o svojej sile.

Otvárateľ má teda k dispozícii tieto hlášky:

nová farba   singl ev. šikena
Ak jeho najkratšou farbou je dubl, potom:
skočí na hru (4, 4)   s minimom (12-14 b.)
3BT   so strednou silou (15-17 b.)
farba otvorenia bez skoku! (3!, 3!)   s maximom (od 18 b.)
skok v novej farbe! (na 4. stupeň)   silná ruka typu "5+5".



ŠTVRTÁ FARBA

Ak partner v 2. kole dražby zahlási štvrtú farbu v poradí, ide praktický o konvenčnú hlášku (i keď dražená farba môže byť pravá). Reakcie otvárateľa by mali byť v súlade s jeho distribúciou i silou. Ako na to je zrejmé z nasledujúcej ukážky:


 1  –  1
 1  –  2
 min. štvorfarba v srdciach 
 štvrtá farba! (konvenčné!) 
Reakcie otvárateľa:
 Qxxx  xx  AKJx  Kxx  minimálny, nemusí mať väčšiu dÍžku   2 
 KJxx  Jxx  QJxxx   minimálny, trojkartový fit do prvej farby partnera   2 
 Axxx  Kxx  AJxx  Ax  od 15 b., trojkartový fit do prvej farby partnera   3! 
 AQxxx  x  KQJxxx  Kx  typ ruky "6+5"   2! 
 AJxx  x  KQxx  AQxx  zádrž v štvrtej farbe, silný   2BT 
 AKxx  Qx  AKQxxx   väčšia dÍžka farby otvorenia, silný   3! 
 KQxx  –  AKJxx  AQxx  štvorfarba, veľmi silné   3! 
 KQxx  x  AQJxx  AQJ  skok (min. 19 b.), zádrž v draženej farbe   3BT 


Partner, ktorý zahlási štvrtú farbu by mal mať aspoň 11 b. (so slabšou rukou uplatní neforsujúcu hlášku, t.j. PAS, 1BT ev. opraví na farbu otvorenia).

Ak má otvárateľ tri karty vo farbe prvej odpovede, prednostne draží túto farbu – nie je vylúčené, že je v nej partner dlhý.

Bez rezervy v sile (prvé dva príklady) a s trojkartovým fitom vo farbe prvej odpovede partnera ju zvýši v poradí, v inom prípade zopakuje farbu otvorenia, aj keď nie je dlhšia!

Ostatné hlášky naznačujú rezervu v sile a sú teda príkazné.

Špeciálna situácia nastane, ak je štvrtá farba ešte na 1. stupni. Je to tento jediný sled: 1 – 1/1 – 1!, keď partner môže takto dražiť s pikami (aspoň štvorfarba) už od 6 b.; avšak ak je silný, nemusí ich mať!


Pri tejto príležitosti je treba sa zmieniť i o tom, že i tretia farba môže mať konvenčný charakter.

Do úvahy prichádza po uzhodnení farby (hlavne lacnej) a veľmi efektívne je ju možné uplatniť pri overovaní reálnosti beztromfového záväzku. Naznačuje zádrž a jej absenciu v štvrtej, do tej doby nedraženej farby. Pozrite sa na príklad:


Ostávajú nám už iba konvencie, ktoré sú typické pre slemovú dražbu. Sú to predovšetkým Blackwood a Gerber, ktoré sú nástrojom na overenie počtu es na linke, príp. i kráľov, ak ide o veľký slem. Pretože ani tri esá na linke nie sú zárukou, že si súperi nestiahnu dva zdvihy, občas je výhodnejšie (ak sú takéto pochybnosti) využívať cuebidy. Veľmi zriedkavo je možné uplatniť i konvenciu Josephine, ktorá prichádza do úvahy v situácii, ak ide o veľký slem.


BLACKWOOD

Túto všeobecne známu konvenciu, ktorá sa využíva na overenie počtu es (ev. i kráľov) na linke, SAYC preferuje v jej klasickej forme. Konkrétne:


 4BT! (otázka na počet es) 
 5   žiadne ev. 4 esá 
 5   jedno eso
 5   dve esá
 5   tri esá
 5BT! (otázka na počet kráľov) 
 6   žiadny ev. 4 králi 
 6   jeden kráľ
 6   dvaja králi
 6   traja králi

Je samozrejmé, že ev. otázka na kráľov (5BT!) prichádza do úvahy iba v prípade, že jej predchádzala otázka na počet es (4BT!).

Ak odpoveď na Blackwooda spoluhráča neuspokojila (chýba jedno eso), musí ukončiť dražbu na 5. stupni tým, že sa vráti na odsúhlasenú farbu (ev. pasuje). Ak to nie je možné alebo sa beztromfový záväzok javí ako optimálnejší (hlavne pri topskórovom hodnotení), môže zahlásiť nedraženú farbu, čo je výzvou na 5BT (túto hlášku nie je možné uplatniť priamo, pretože by to bola otázka na kráľov). Pozrite si ukážku:

 1  –  2
 3
 –  4BT!
 5  –  5
 
5BT  –  PAS
 two over one! (min. 11 b. a min. 4 kára) 
 BLACKWOOD! 
 nedražená farba! 
 konečný záväzok.

GERBER

Táto konvencia, ktorá nachádza uplatnenie iba po beztromfových hláškach, je ekvivalentom Blackwooda (je teda tiež otázkou na počet es ev. i kráľov) – reprezentuje ju skok na 4!

Dôvodom je skutočnosť, že zadraženie 4BT, ak mu predchádzala beztromfová hláška, má tzv. kvantitatívny charakter, t.j. je invitom do 6BT.

Odpovede sú analogické Blackwoodovi, t.j. počet es (ev. kráľov) sa ukazuje stupňovite. Konkrétne:


  4! (otázka na počet es) 
 4   žiadne ev. 4 esá 
 4   jedno eso
 4   dve esá
 4BT   tri esá
  5! (otázka na počet kráľov) 
 5   žiadny ev. 4 králi 
 5   jeden kráľ
 5   dvaja králi
 5BT   traja králi


CUEBIDY

V snahe preveriť reálnosť slemu nie je vždy Blackwood tým najlepším riešením. Ide hlavne o situáciu, keď nie je vylúčené, že aj pri troch esách na linke prídete o dva zdvihy v nedostatočne chránenej farbe (chýba v nej eso i kráľ). Občas sa tiež stáva, že partner by veľmi rád vedel, v ktorej z dvoch zvyšných farieb je umiestnené zahlásené eso (nebolo by napr. príliš výhodné, keby to bolo vo farbe jeho šikeny).

Pre takéto prípady je ideálna metóda cuebidov. Jej princíp spočíva v tom, že ak niektorý zo spoluhráčov po uzhodnení farby zahlási novú farbu, deklaruje v nej kontrolu, čo v prvom rade poukazuje na najbližšie eso ev. šikenu. Súčasne je to i výzva, aby rovnako postupoval i partner!

Ďalšou prednosťou tejto metódy je i to, že umožní po kontrolách 1. stupňa (eso ev. šikena) informovať i o kontrolách 2. stupňa (kráľ ev. singl), a získať tak jasný obraz o možnostiach na linke. Ak niektorý zo spoluhráčov už "nemá čo ukázať", vráti sa na dohodnutú farbu! Netreba azda zdôrazňovať, že celý tento proces musí prebiehať ekonomický, t.j. vždy sa musí ukázať najprv farba najbližšej kontroly – vynechaním niektorej farby ju hráč popiera! Partneri sa tak môžu kvalifikovane rozhodnúť či malý alebo veľký slem a či ukončiť dražbu ešte pod ich úrovňou.

Uvedené princípy si ukážeme na príkladoch:

 xxxx  Kxx  AK  Jxxx 
 AKQxx   Jxxxx  AK 

Dražba:
 1  –  3 
 4!
 –  4
 5!  –  5
 6!  –  6
Po pikovej zhode sa otvárateľ pokúša o slem tým, že zadraží farbu svojho najbližšieho esa. Rovnako tak partner ukáže to svoje.
V ďalšom kole dražby otvárateľ opäť zahlási trefy, čím naznačuje, že má v tejto farbe i kontrolu 2. kola (aj kráľa, singl eso ev. šikenu), ale chýba mu kontrola prvého kola (eso, šikena) vo vynechaných srdciach. Partner zopakovaním kár ukázal, že má v nich tiež kontroly 1. i 2. kola.
Pretože nie je vylúčené, že partner má srdcové eso (ak áno, je tu veľký slem), keďže zatiaľ nemal šancu ho ukázať (musel cuebidovať obe kárové kontroly, ktoré boli "po ceste" najbližšie), otvárateľ ho k tomu núti ďalším cuebidom v trefoch (naznačuje tým i ich pevnosť).
Keďže partner v nedražených srdciach nemá eso (šikenu), uspokojí sa iba malým slemom.

Ešte výraznejšie je vidieť výhodu cuebidov v nasledujúcej ukážke:


 xxxx  xxx  Axxxx  
 –  AKQxxxx  KQJ  Axx 

Dražba:
 2!  –  2
 2!
 –  3
 3!  –  4
 4!  –  5 
 7
Po silnom otvorení a negatívnej odpovedi otvárateľ ukázal svoje dlhé srdcia, ktoré partner potvrdil. Otvárateľ sa pokúša o slem tým, že zasignalizoval svoju najbližšiu kontrolu 1. kola. Na to partner veľmi potešil svojho spoluhráča, keď mu oznámil, že má eso v kárach. Keby to bolo v pikách mohol by snívať nanajvýš o malom sleme.
V ďalšom kole dražby otvárateľ zopakoval pikový cuebid, čím naznačil držanie oboch kôl v pikách a súčasne tým povzbudil partnera, aby ukázal, či má ešte nejaké hodnoty.
Keďže partner zadražil predtým vynechané trefy, informoval tým otvárateľa, že má v nich kontrolu 2. kola (kráľ ev. singl). Tomu viac nebolo treba.

Resumé

Ak sa pri slemových vyhliadkach rozhodnete pre metódu cuebidov majte na mysli:


JOSEPHINE

Medzi slemové konvencie patrí i konvencia GSF (Grand Slam Force) zvaná i JOSEPHINE, ktorá umožní vydražiť veľký slem v tom prípade, keď nehrozí strata zdvihu vo vedľajších farbách a problémom je iba dohodnutá tromfová farba.

Charakterizuje ju skok na 5BT! (ev. i bez skoku, ak je dražba už na 5. stupni), ktorý od partnera vyžaduje oznámiť počet tophonérov v uzhodnenej farbe. Partner reaguje:
6 v uzhodnenej farbe ak ma najviac jedného tophonéra
7 v uzhodnenej farbe ak má v uzhodnenej farbe dva tophonéry.

Je samozrejmé, že hláška 5BT! nie je konvenciou JOSEPHINE, ak jej predchádzali 4BT!v takom prípade ide o BLACKWOODA!


Uvedený okruh konvencií sa v rámci systému SAYC využíva najčastejšie. Mechanizmus viacerých z nich je známy v mnohých modifikáciách a záleží iba od partnerov, ak sa pre niektorú z nich rozhodnú. Vyspelejší hráči môžu uplatniť i ďalšie konvenčné postupy. V každom čísle magazínu ESO budeme v jeho teoretickej časti prezentovať aspoň jednu zaujímavú konvenciu (v tomto sú to napr. rôzne verzie Staymana).




Ak súperi vstupia aktívne do dražby, systém SAYC doporučuje využívať nasledujúce postupy.


Po ponukovej kontre

Kontra na otvorenie naznačuje, že obranca by sám otvoril dražbu keby bol na prvej pozícii a naviac informuje, že do zvyšných farieb má aspoň po tri karty (take-out). Je samozrejmé, že takáto kontra nie je trestná.

Partner tým neprichádza o žiadnu hlášku, práve naopak pribudla ďalšia – REKONTRA! Keďže táto reprezentuje silu od 10 b., dochádza k zmene väčšiny bodových rozpätí. Pozrite si ukážku:


Reakcie partnera po kontre na otvorenie 1
PARTNERSILAVÝZNAM
PASslabézvyčajne
3slabéveľmi dobrá zhoda (preventívne) 
2, 3slabé6/7 farba (preventívne)
26-10 b.so zhodou (bez zmeny) 
1BT6-9 b.vyvážená ruka
2BT10-12 b.vyvážená ruka
26-10 b.šesťfarba (ev. dobrá päťfarba)
1!od 6 b.min. štvorfarba, nelimitované!
rekontra!od 10 b.ostatné

Ak súper kontruje otvorenie 1BT pre partnera platí: konvenčné hlášky sú bez zmeny! Naviac má k dispozíci i REKONTRA! s rukou, u ktorej je predpoklad, že tento záväzok bude splnený.


Ak príde kontra až na odpoveď partnera, potom pokiaľ to bol PAS, otvárateľ pasuje zvyčajne tiež; môže však ukázať i svoju druhú farbu (drahšiu iba s maximom), ev. zopakovať svoju, ak je min. šesťkartová. K dispozícii má i SOS rekontra (napr. po otvorení 1), ktorá vyžaduje od partnera, aby zahlásil svoju najlepšiu farbu.

Ak však partner aktívne dražil, potom rekontra je trestná (samozrejme aj v ďalšom priebehu dražby). Platí to i v prípade, že bola kontrovaná konvenčná hláška a otvárateľ má v nej štvorfarbu. Typické je to napr. po kontrovanom Staymanovi (bez drahej štvorky, ale so štyrmi trefami), ev. i po Jacobyho transfere. Ak po kontre na konvenčnú hlášku nepríde rekontra, zvyčajne to poskytne partnerovi obraz o ruke otvárateľa; dôležitú úlohu tu zohráva i jeho ev. PAS. Tak napr. po kontre na Staymana PAS jasne definuje, že nemá drahú a ani trefovú štvorku a teda jeho distribúcia je 4333 so štyrmi kárami; PAS po kontre na transfer zas deklaruje dubl v drahej farbe partnera, s fitom transfer prijme.


V súvislosti s kontrovaním konvenčných hlášok je potrebné sa ešte zmieniť i o tých slemových konvenciách, ktoré si vyžadujú stupňovité odpovede (Blackwood, Gerber). Ak súperi dajú kontru na takúto umelú hlášku, ale hlavne ak zadražia svoju dlhú farbu (čím "odrežú" zvyčajný priestor na odpovede), úspešná je tzv. konvencia DOPI. Jej názov je mnemotechnickou pomôckou, ktorá hovorí: "double – 0 ace, pas – 1 ace". Využíva sa skutočnosť, že zásah súpera rozšíri "portfólio" odpovedajúceho o dve ďalšie hlášky:. Konkrétne:
kontra (rekontra)...odpovedá 1. stupňu (žiadne eso)
pas... odpovedá 2. stupňu (jedno eso)
iné...pokračovanie v ďalších stupňoch.


Po zásahu farbou v poradí

Je to jedna z najčastejších akcií súpera. Ak takto do dražby vstúpi obranca po ľavici otvárateľa, potom systémový postup je v štyle z nasledujúceho príkladu:


Reakcie partnera po zásahu 1 na otvorenie 1
PARTNERSILAVÝZNAM
PAS0-5 b.ako bez zásahu
26-10 b.so zhodou (tu min. 5 trefov) 
310-12 b.so zhodou
1BT8-11 b.vyvážená ruka, zádrž vo farbe súpera
2BT12-14 b.vyvážená ruka, zádrž vo farbe súpera
1!od 6 b.min. štvorfarba, nelimitované
2!od 9 b.min. päťfarba
2!, 3!17-19 b.so zhodou alebo nová päťfarba
kontra!od 6 b.negatívna kontra (nedražená drahá štvorfarba)
2!od 17 b.cuebid!, zhoda s kontrolou 1. ev. 2. kola v srdciach
(nevylučuje ani záujem o srdcovú zádrž) 

Negatívna kontra sa zvyčajne využíva až do úrovne 2. Sľubuje štvorfarbu v nedraženej drahej farbe.

Ak zasiahne farbou až druhý obranca, potom otvárateľ draží ďalej prirodzene. Ak mu týmto súper zobral jeho hlášku (napr. BT), môže uzhodniť farbu aj s tromi kartami (i keď partner sľúbil iba štvorfarbu). KONTRA sľubuje rezervu a má výberový charakter. S ešte väčšou silou má k dispozícii naviac i cuebid!


Po zásahu 1BT

Ide zvyčajne o silný vstup obrancu do dražby s vyváženou distribúciou a so zádržou vo farbe otvorenia. V tejto situácii má partner tieto možnosti:




Dražba v obrane (po otvorení súperov) má samostatnú teóriu, a preto nie vždy je súčasťou toho-ktorého systému. Napriek tomu SAYC doporučuje ďalej popisovaný postup, ktorý je v súlade so zásadami pre prirodzenú dražbu. V ďalšom uvádzam ich stručný prehľad.


Zásah vo farbe v poradí

Vyžaduje si dlhú farbu o sile 8-16 b. Na 1. stupni sa pripúšťa i štvorfarba (hlavne ak ruka nespÍňa všetky atribúty pre kontru), ale musí byť veľmi silná (aspoň dva tophonéry) a i body by sa mali pohybovať v hornej polovici uvedeného rozpätia.


Reakcie partnera

Slabý partner zvyčajne pasuje, ak je silnejší s fitom zvýši:

Bez fitu môže zahlásiť svoju farbu

Ak má zádrž vo farbe súpera (a nemá zhodu a ani vlastnú farbu), môže zadražiť:

Jediná príkazná odpoveď je cuebid, ktorá si vyžaduje informáciu o kvalite zásahu. Napr.:

 1  1  – pas – 2! cuebid
 pas  2  zopakovanie farby zásahu, slabé (6-10 b.)
  iné  sila od 11 b.


KONTRA

Kontra na otvorenie súpera nie je trestná. Zvyčajne ide o tzv. ponukovú kontru (take-out), ktorá sľubuje aspoň po tri karty vo zvyšných troch farbách a min. 13 b. (ak ide o tri štvorfarby, stačí i 11 b.). Trestnou je iba v prípade, že otvorenie je na úrovni hry (napr. skok na 4). Pokiaľ otvorenie skokom je pod úrovňou celoherného záväzku, kontra je iba informáciou o sile!

Ak hráč, ktorý pasoval, kontruje otvorenie súpera, mal by mať po štyri karty v nedražených farbách a min. 9 b.


Pokiaľ druhý súper pasuje, partner kontrujúceho musí reagovať i s 0 bodmi! Má tieto možnosti:

Ak je slabýnajlacnejšiu odpoveď, pokiaľ možno na tom istom stupni (na prvom stačí i trojkartová farba).

Kontrujúci na to zvyčajne pasuje, iba s veľmi silnou rukou (cca od 17 b.) zahlási vlastnú farbu ev. zvýši partnerovu. Skok je príkazný!

Partner so strednou silou použije hlášku, ktorá má charakter invitu; zvyčajne je to skok vo farbe (i so štvorfarbou).

Jeho jedinou príkaznou odpoveďou je cuebid.


Zásah 1 bez tromfov

Tento vstup do dražby je relatívne silný, reprezentuje 15-18 b. a zvyčajne zádrž vo farbe otvorenia. Predpokladá tiež vyváženú distribúciu (4333, 4432 ev. i 5332 s lacnou päťfarbou).

Reakcie partnera sú prirodzené, jediná prípustná konvencia je Stayman!


Preventívne zásahy

Každá hláška skokom na otvorenie súpera má preventívny charakter (blok). Reprezentuje podlimitnú silu a značne nevyváženú distribúciu!

Skoky vo farbe korešpondujú s rovnakými podlimitnými otvoreniami, teda napr. skok na 2 patrí podlimitnej ruke s min. 6 pikami; skok na 3 sľubuje sedem kár a silu do 11 b. ap.
Skok na 2BT patrí ruke typu min. "5+5", s dvomi nižšími z nedražených farieb! Tak napr. zásah 2BT na otvorenie 1 deklaruje dlhé trefy a srdcia s podlimitnou silou.

Ako preventívny zásah (bez skoku) je do systému integrovaný i Michaelsov cuebid, ktorý zaručuje prítomnosť nedražených drahých farieb s podlimitnou silou. Konkrétne:


 Otvorenie  Zásah  Charakteristika 
1 2! min. 5 + min. 5 
1 2! min. 5 + min. 5 
1 2! min. 5 + min. 5 v nešpecifikovanej lacnej 
1 2! min. 5 + min. 5 v nešpecifikovanej lacnej  

Ak v posledných dvoch prípadoch partner reaguje hláškou 2BT, potom ide o otázku na lacnú farbu.


Michaelsov cuebid, ako už bolo deklarované, reprezentuje slabé ruky. Na druhej strane cuebidy partnera, po akomkoľvek zásahu spoluhráča, sú vždy silné!


ZÁVEROM

Dúfam, že táto prechádzka systémom SAYC bola dostačujúca. Snažil som sa tiež, aby nebola príliš namáhavá aj pre začínajúcich hráčov (pre pokročilých by stačil i kratší prehľad, bez vysvetliviek). Nepovažoval som tiež za nutné sa venovať výnosom, pretože systém preferuje štandartné, ktoré sú všeobecne známe.

Pre expertov a i tých, ktorí sa o tento systém zaujímajú hlbšie, odporúčam knihu autorov Ned Downey a Ellen Pomer Standard Bidding at Bridge With Sayc, ktorá vyšla i v poľskom preklade (System licytacyjny SAYC).

Neostáva mi teda nič iné ako Vám popriať veľa úspechov, hlavne pri hre na internete, kde tento populárny systém uplatníte najlepšie.




Na začiatok        Zpäť     Na hlavnú stránku