Ihneď na začiatku si preveríme, do akej miery ste zvládli princípy výnosov.
Súperi priamočiaro vydražili záväzok 3 bez tromfov (1BT – 3BT) a vy i váš partner ste pasovali. V ruke držíte túto kolekciu kariet:
K J 7 5 2   Q J 10 5   10 4   A Q

Otázka znie: Ktorú kartu vynesiete?RIEŠENIE




 B 8 6
 Q 3 2
 A Q J 9 4 
 7 3 2
 6 
  A K 7 4
 A 4
 10 8 3
 A 8 6 5
 A 8 6
 Q 3 2
 A Q J 9 4 
 7 3 2
 6 
  A K Q 4
 A 4
 10 8 3
 A 8 6 5
Máte pred sebou dva temer identické príklady (rozdiel je iba v pikách) a rovnaký je i záväzok 3BT. Musíte teda získať aspoň deväť zdvihov. Súperi vyniesli srdcovú šestku a vy stojíte pred problémom:
Ktorú kartu pridať zo stola a prečo? Bude rovnaká v prípade A i B?

RIEŠENIE




 S  W NE
 2  pas  2  pas 
 3  pas  3  pas 
 4BT  pas  5  pas 
 5BT  pas  6  pas 
 7BT  pas  pas  pas 
  K Q 8 6
 A K 9 4 2
 3
 5 4 2
 Q 
  A
 9
 A K Q 9 8
 A K Q 10 9 7 
V tomto rozdaní sedíte na Juhu a po uvedenej silnej dražbe vidíte (otvorenie 2 hovorí o sile nad 22 b. a i odpoveď partnera je pozitívna), že ruky sa vo farbách nedopÍňajú a preto ste sa rozhodli pre beztromfový záväzok. Konvencia Blackwood vám potvrdila, že na linke sú všetky esá i králi a preto 7BT. Je tu veľký slem, ktorý reprezentuje peknú hromádku bodov a preto sa k jeho splneniu treba postaviť zodpovedne.
Západ vyniesol srdcovú dámu a vy ste esom na stole. Otázka pre vás:
Čo zahráte zo stola i z ruky v druhom zdvihu?

RIEŠENIE




  8
 J 6
 Q 8 6 4 3
 A 9 8 4 2
 K  A 10 4 2 
 7 3 
 K 9 5
 Q J 7 3
Juh zohráva záväzok 4. Vy sedíte na Východe a po výnose vášho partnera (pikový kráľ) sa iste zamyslíte nad možnosťami, ktoré by mohli čo najviac znepríjemniť život hlavnému hráčovi. Dve otázky na vás:
1. Akú stratégiu by si obranci mali zvoliť?
2. Ktorú kartu pridáte do prvého zdvihu?

RIEŠENIE



  10 8 7
 Q 3
 A 7 6 5 2
 8 5 3
 K 
  A K Q J 6 5 3 
 9 4
 10
 A 7 6
V tomto poslednom a najťažšom rozdaní sedíte na Juhu a otvoríte dražbu hláškou 1 pika. Partner vás podporil (2 piky), čo vás vzhľadom k dobrej distribúcii (dlhá a absolútna piková farba, kárový singl a ďalšie eso) natoľko nadchlo, že ste i napriek tomu, že partner nesľubuje nič mimoriadne, skočili priamo na celoherný záväzok 4. Ostáva už iba dokázať, že váš optimizmus bol na mieste.
Tento posledný kvíz patrí medzi tie, ktoré dobrý hráč spoľahlivo vyrieši. Menej skúsený, i keď už ovláda základné princípy hry, nemusí nájsť správny plán zohrávky.
Vám sa to však určite nestane, ak sa nad týmto rozdaním zamyslíte. Ako ďalej, keď Západ si odtiahol dve srdcia (K,A) a potom vyniesol trefovú dámu, ktorú beriete v ruke esom? Odpovedzte teda na otázku:
Akú koncepciu zohrávky si zvolíte, aby ste zabránili strate dvoch trefov a tým i záväzku – aké budú vaše dva ďalšie zdvihy?

RIEŠENIE





RIEŠENIA


  9 8
 K 8 4
 A K 2
 J 10 5 4 3
  K J 7 5 2 
  Q J 10 5 
  10 4 
  A Q
  10 4 3
  7 6 2
  9 8 6 5 3 
  9 2 
  A Q 6
 A 9 3
 Q J 7
 K 8 7 6
Správna odpoveď:
Piková päťka (štvrtá zhora) je optimálny výnos do 3BT! Dáva obrane najväčšie šance na vypracovanie si dlhej farby a tým i na porazenie beztromfového záväzku.
Nie je vylúčené, že partner má tiež figúru, v ktorom prípade by bol tento záväzok praktický nesplniteľný.
Ale i keď chýbajúce dve vysoké karty má hlavný hráč, nemusí záväzok splniť (obzvlášť, ak obranca na výnose má na svoju farbu dozdvihy, akými sú trefové figúry v našej ukážke). Pozrite sa na pravdepodobný priebeh hry v tomto rozdaní, ktoré naviac demonštruje ako sa porážajú i dobre vydražené závázky (na linke je 27 bodov a v každej farbe sú aspoň dve zádrže).
Vo väčšine beztromfových hrách ide hlavne o to, ktorá strana si skôr vypracuje svoju dlhú farbu. Je to teda akýsi druh pretekov. A tie sa práve výnosom pikovej päťky začali.
Partner je na tretej pozícii, a preto pridáva svoju najvyššiu kartu – desiatku, ktorá hlavnému hráčovi vyrazí dámu (ak by ju nezobral, východ by pokračoval pikou a dáma by bola stratená). Ak chce splniť svoj záväzok, môže chýbajúce dva zdvihy získať iba v dlhej trefovej farbe. Preto prejde na stôl károm a zahrá tref buď na impas (dolníkom), alebo expas (malá proti kráľovi); v oboch prípadoch západ zoberie zdvih a pokračuje pikovou figúrou, ktorá vyrazí eso a farba je voľná. A pretože má do svojej ruky dozdvih vysokým trefom, odohrá svoje zvyšné tri piky, v dostihoch zvíťazí a záväzok porazí (získa dohromady dva trefy a tri piky). A to i napriek tomu, že vydražiteľ bol silný, ale to obvykle nestačí, ak si obrancovia včas vypracujú svoju dlhú farbu.
Všimnite si, že žiadny iný výnos tento záväzok neporazí, dokonca ani zo srdcového sledu; obrana po výnose srdcovej dámy nezíska viac ako štyri zdvihy (dva srdcové a dva trefové). Ak by po srdcovom výnose prešiel Západ na svoje dlhé piky, bolo by to už neskoro, preteky prehrá (zmeškal štart). Hlavný hráč by svoje trefy stihol vypracovať skôr a záväzok splní.

NASPÄŤ





























 A 8 6
 Q 3 2
 A Q J 9 4 
 7 3 2
  J 10 
  J 10 7 6
  7 5
  K Q 9 4
 9 7 5 3 2 
 K 9 8 
 K 6 2 
 J 10 
  A K Q 4
 A 4
 10 8 3
 A 8 6 5
 B 8 6
 Q 3 2
 A Q J 9 4 
 7 3 2
  J 10 
  K 10 7 6
  7 5
  K Q 9 4
 Q 9 5 3 2 
 J 9 8 
 K 6 2 
 J 10 
  A K 7 4
 A 4
 10 8 3
 A 8 6 5
Pridaná karta zo stola musí byť v každom z oboch príkladov iná!
Príčinou odlišného postupu v zdanlivo identických rozdaniach je rôzny počet istých zdvihov! Tak v príklade "A" je ich šesť (štyri esá a kráľ s dámou v pikách) na rozdiel od "B", kde ich napočítame iba päť (miesto troch iba dve piky). V oboch prípadoch v kárach chýba kráľ, takže ak impas sedí záväzok bude vždy splnený, pretože získate štyri ďalšie zdvihy.
Treba teda naplánovať zohrávku s tým, že kárový impas bude neúspešný (kráľ na Východe). Ak bola vaša logická úvaha správna, potom ste sa i správne rozhodli.
Príklad "A"
Pri piatich istých zdvihoch:
Pridáte zo stola malé srdce!
Zdvih berie eso v ruke, po čom nasleduje kárový impas. A bez ohľadu na to či sedí alebo nie, min. deväť zdvihov je istých (ak bude treba impas opakovať, do ruky prejdete vysokou pikou). Srdcová dáma na stole je zádržou, pokiaľ by Východ vrátil srdce.
Ak by ste do prvého zdvihu nasadili zo stola dámu, Východ by ju prikryl kráľom a bez ohľadu na to či beriete esom ihneď alebo až v ďalšom zdvihu, musíte následne skúsiť impas a keďže nesedí, súperi si odťahajú svoje vypracované srdcia.

Príklad "B"
Tu máte o jeden istý zdvih menej (v pikách) a preto splnenie záväzku si vyžaduje iné riešenie. Správny postup:
Zo stola je treba priložiť dámu!
Ak má kráľa Západ, dáma berie dôležitý zdvih a po prechode do ruky (vysoký pik) nasleduje kárový impas s rovnakým výsledkom ako s rukou "A".
Ak dámu prikryje Východ kráľom, potom už zostáva iba šanca, že kárového kráľa má Západ a že teda získate všetkých päť kárových zdvihov.
Ak si túto situáciu preanalyzujete, iste vidíte, že ste nemohli zvoliť zdanlivo bezpečný postup z príkladu "A". Ak by ste k prvému zdvihu pridali zo stola malú a po vzatí podloženého srdcového dolníka esom zahrali kárový impas a ten nesedí, je samozrejmé, že dobrý obranca nevráti srdce (Západ by urobil zdvih na kráľa, ale dáma by následne bola potrebným deviatym zdvihom), ale vynesie trefového dolníka proti slabine stola. To by malo katastrofálne následky, pretože by to hlavnému hráčovi vyrazilo jeho jedinú zádrž v trefoch (ak by ste dvakrát prepúšťali Západ by desiatku prebral vysokou figúrou). A to v situácii, keď má na linke iba osem zdvihov a potrebný deviaty na srdcovú dámu už nestihne, pretože Západ má v tejto farbe kráľa, na ktorého sa dostane do zdvihu a odťahá si svoje vypracované trefy.
Hlavný hráč preto musí takúto situáciu predvídať. Vidíte aké je dôležité pred pridaním do prvého zdvihu si starostlivo naplánovať zohrávku.
Uvedeným postupom (pridaním dámy) uspejete vždy s výnimkou prípadu, keď ako srdcového tak i kárového kráľa má Východ, ale robili ste to najlepšie čo ste mohli.

NASPÄŤ




























  K Q 8 6
 A K 9 4 2
 3
 5 4 2
  9 5 4 
  Q J 10 3 
  6 5 3 
  J 8 3
  J 10 7 6 2 
  7 6 5 
  J 10 7 2
  6 
  A
 9
 A K Q 9 8
 A K Q 10 9 7
Verím, že ste tento príklad zvládli. Ako som už uviedol na inom mieste, i keď je táto sekcia charakterizovaná ako začiatočnícka, ide v nej o testovanie hráčov, ktorí už ovládajú základy a sú na najlepšej ceste k vyšším métam (pre úplných začiatočníkov je určená sekcia Ako na to). Ak ste s týmto rozdaním neuspeli, potom musíte ďalej na sebe pracovať a zdokonaľovať svoju hernú techniku. Ale poďme sa podívať na správnosť vašej odpovede.
Po srdcovom výnose ste na stole a váš nasledujúci krok je:
Odohráte i druhé vysoké srdce, na ktoré z ruky zahodíte pikové eso!
Tento postup zvaný odblokovanie patrí do základnej technickej výbavy každého hráča. Naviac pôsobí pre kibicov i efektne; nestáva sa každý deň, aby ste zahodili eso.
V tomto prípade to bolo nevyhnutné, pretože vám súperi týmto výnosom odrezali pre zvyšok zohrávky opätovný návrat na stôl (jediný prechod). Nemôžte teda zahodiť napr. malé káro, prejsť do ruky (trefom alebo károm), odohrať pikové eso a až do konca zohrávky sa nešťastne dívať na vysoké piky na stole, na ktoré by ste si mohli zhodiť ďalšie stratové káro, ale už sa na ne nedostanete. Zo zúfalstva stiahnete tri vysoké kára, čo keď vypadne dolník i desiatka, ale nestane sa tak (šťastie praje zvyčajne iba tým lepším).
Takto by si počínal úplný začiatočník, ale nie vy, ktorí si počas prvého zdvihu vždy urobíte plán ďalšej zohrávky. A jej hlavným mottom musí byť, ako sa zbaviť dvoch stratových kár. Je zrejmé, že to je možné iba ich odhodom na vysoké piky. A ak tak neurobíte pokiaľ ste ešte na stole, potom už nikdy. A čo vám bráni odohrať pikového kráľa a dámu? Prekážkou je samozrejme singl pikové eso! A keď niekde niečo prekáža, treba to odstrániť. Prečo nie i v tomto prípade? A preto preč s ním!

NASPÄŤ





























  8
 J 6
 Q 8 6 4 3
 A 9 8 4 2
  K Q 9 7 5 
  Q 8 4 
  J 10 2 
  10 6
  A 10 4 2 
  7 3 
  K 9 5
  Q J 7 3 
  J 6 3
 A K 10 9 5 2
 A 7
 K 5
Po výnose pikového kráľa a zhliadnutí stola by vám malo byť jasné, že hlavnou stratégiou obrany musí byť:
Zamedziť prebitiu dvoch pík na stole!
To znamená, že treba v ďalšom kole vyniesť tromf, čo obmedzí pikové prebitky iba na jeden.
V tejto situácii sa nesmiete spoliehať na to, že tak urobí váš partner. Jednak nemusí byť tak dobrým hráčom ako vy a ak aj je musíte počítať s tým, že výnos tromfa z jeho strany môže byť spojený s rizikom, pretože môže mať v nich dámu (pozri diagram), o ktorú by tým prišiel (Juh by zobral tromf v ruke, prebil by pik, vrátil sa zpäť napr. trefovým kráľom, načo by jeho dve najvyššie srdcia partnerovu dámu zlikvidovali). Z uvedeného je zrejmé, že výnos tromfa je bezpečný iba z vašej strany! A preto:
Musíte prebrať partnerovho kráľa esom a vyniesť tromf!
Hlavný hráč po tomto vašom výbornom obrannom zásahu už záväzok nesplní. Prebiť si bude môcť iba jednu piku, čiže celkovo získate dva piky, káro a tromfovú dámu.

NASPÄŤ





























  10 8 7
 Q 3
 A 7 6 5 2
 8 5 3
  9 4 
  A K 7 6 
  9 8 4 
  Q J 10 2
  2
  J 10 8 5 2 
  K Q J 3
  K 9 4 
  A K Q J 6 5 3
 9 4
 10
 A 7 6
Po odovzdaní dvoch sŕdc ste ako hlavný hráč trefovým esom v ruke a musíte sa zamyslieť ako na to, aby ste neodovzdali viac ako jeden tref. Ak by ste si odtiahli čo len jeden tromf padnete. Dá sa záväzok splniť?
Jediná šanca je vypracovať si piate káro, na ktoré si zmažete stratový tref!
Ako to zrealizovať je súčasťou plánu, ktorý si vyžaduje presnú zohrávku.
Je treba okamžite zahrať káro k esu a ďalšie prebiť v ruke tromfovou figúrou!
Ak by ste tak urobili malým tromfom, nesplníte! (musíte si malé karty uchovať na prechody, pozri ďalej)
V ďalšom zdvihu prejdete na stôl a to malým tromfom k malému tromfu (nie k desiatke!).
Tento impas na chýbajúcu deviatku je samozrejme riskantný, ale nevyhnutný! Ak bol úspešný, ste na dobrej ceste, pretože predpoklad, že tromfová deviatka je na Západe, vyšiel. To umožní dostať sa ešte dvakrát na stôl, aby ste si prebíjaním kár v ruke (trikrát vysokými tromfami!) vypracovali piate na odhod. Vidíte, že na to potrebujete celkove štyri vstupy (prvýkrát to bolo eso, druhýkrát úspešný impas, tretíkrát to bude desiatka a štvrtý posledný tromf).
Je samozrejmé, že musí byť splnený ešte jeden predpoklad – delenie kár 4:3. Teda ak v treťom kole kár všetci priznajú je všetko v poriadku a vy svoj ambiciózny zäväzok splníte, pretože na piate káro si odhodíte tref.
Toto rozdanie dokumentuje známu bridžovú „múdrosť“, ktorá hovorí: Ak sa záväzok zdá nesplniteľný, predstav si takú distribúciu kariet, ktorá by splnenie umožnila. A hraj na túto šancu!
A tou v tomto prípade bolo delenie kár 4:3 (62,2%-ná pravdepodobnosť) ako i tá, že tromfovú deviatku vlastní Západ (50%-ná pravdepodobnosť).
Toto rozdanie je pre začiatočníka možno dosť ťažké, ale na druhej strane veľmi poučné, pretože poukazuje na dôležitosť zachovania (ev. i vytvorenia) prechodov medzi rukou a stolom. Naviac sa v ňom opäť stretávate s technikou, ktorej znalosť je pre dobrého hráča nevyhnutná – odblokovanie. V našom prípade bolo realizované tým, že hlavný hráč prebíjal kára v ruke "zbytočne" vysokými tromfami, aby si všetky tri malé uchoval pre vstup na stôl (overte si to tým, že sa pokúsite záväzok splniť, ak prebijete niektoré káro malým tromfom).
Tento príklad je poučný i z pohľadu obrany. Ak by Západ vyniesol tromf (a mal na to až tri príležitosti), hlavný hráč by nesplnil, pretože by tým prišiel o jeden vstup na stôl. Nie nadarmo sa doporučuje vyniesť tromf, keď z dražby vyplýva, že sa vydražiteľ spolieha hlavne na tromfy (zvyčajne ide o prebitky i keď v tomto rozdaní hlavnú úlohu zohrali prechody).

NASPÄŤ




Na začiatok        Zpäť     Na hlavnú stránku